"Biodiesel slechter voor het milieu dan fossiele brandstoffen"

Milieuactivisten waarschuwen dat het gebruik van biodiesel de CO2 uitstoot eerder zal vergroten (met 4 procent) dan verminderen. Biodiesel wordt aangeprezen als product om koolstofuitstoot te verminderen. De uitstoot van de transportsector zal bij gebruik ervan nog meer gaan uitstoten. Na de energiesector is transport de grootste vervuiler.

Om de klimaatdoelen te halen, moet de koolstofuitstoot, die nu hoger is dan in 1990, snel naar beneden. De transport- en milieusector baseert zich op een rapport van het controversiële Globiom onderzoek. Critici betichten de EU-commissie ervan het onderzoek achtergehouden te hebben.

Jos Dings, directeur van Transport & Environment, zei dat de EC eindelijk heeft onthuld dat het verkeerde beleid van de promotie van slechte biobrandstoffen nog erger is dan gedacht werd. De bevindingen werden echter ontkend door de secretaris generaal van het Europese Biodiesel Bestuur. Hij was onaangenaam verrast door de door T&E opgezette campagne en beschuldigde hen van lobbyen “tegen biodiesel en voor fossiele brandstof”.



T&E heeft een grafiek vrijgegeven die laat zien dat fossiele brandstoffen minder uitstoten dan koolzaad-, soja of palmolie. De plantaardige oliën worden vermengd met fossiele diesel om biodiesel te maken. Maar de gewassen veroorzaken verandering van uitstoot door de grond als die gebruikt wordt voor biobrandstoffen in plaats van gewassen. Met de ILUC methode kan de impact van naar grasland en bossen verplaatste landbouw, die grote hoeveelheden CO2 absorberen, worden gemeten.

De resultaten:
  • Gemiddeld leidt biodiesel uit plantaardige oliën tot zo’n 80% meer uitstoot;
  • Biodiesel uit soja en palmolie is nog twee tot drie keer zo slecht. Van deze biodiesel wordt in 2020 in Europa een aandeel van verwacht.
  • Meer dan driekwart van de biobrandstoffen zorgen voor meer broeikasgassen dan diesel in 2020.
De EU heeft vorig jaar besloten dat de gewassenbijdrage voor biobrandstoffen de 7 procent niet mag overstijgen. T&E heeft dit cijfer opgenomen in haar analyse.

Duurzame Energie Richtlijn

Maar ILUC uitstoot wordt niet meegerekend in de CO2-registratie van biobrandstoffen binnen deze richtlijnen. In 2020 moet 10% van de transport-energie in alle lidstaten komen van duurzame bronnen. "Het middel is duidelijk erger dan de kwaal", zegt Jos Dings. "Die 7 procent aftopping helpt wel, maar moet eigenlijk terug naar nul na 2020."

Garofalo van EBB zegt dat het geen weerspiegeling is van de opvattingen van de Commissie, hoewel die het wel heeft gefinancierd. Als je het gebrek aan geloofwaardigheid opzij schuift en roept om een 0 procent bijdrage, maak je eigenlijk reclame voor de fossiele brandstoffen. Hij gaat liever uit van het Californische CARB ILUC model, dat vier tot vijf keer minder uitstoot aangeeft dan het Globium onderzoek.

Bron: Euractiv

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven