Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

4-12 juni: Eerste editie nieuwe Vlaamse bio-campagne over zuivel en eieren

"Amai, d'er steekt veel liefde in bio!"

Wim Lybaert, bekend van televisie als moestuinier en fan van duurzame boeren, leent dit jaar zijn gezicht aan de nieuwe campagne voor biologische landbouw en voeding van BioForum Vlaanderen. De eerste editie loopt van 4 tot en met 12 juni 2016. Dan kan je over heel Vlaanderen ontdekken hoeveel liefde, zorg en vakmanschap ondernemers steken in biologische zuivel en eieren. In het najaar focust de sector op biologische groenten en aardappel.

'Amai, d'er steekt veel liefde in bio!' Zelf teelt Wim graag zonder pesticiden of kunstmest en weet hij hoe belangrijk een gezonde bodem is. Ook de veehouderij ziet hij graag duurzaam. Vandaar steekt hij biologische ondernemers graag een hart onder de riem en pleit hij samen met BioForum voor meer bio in de winkelkar. Want bio, daar steekt veel liefde in, helemaal voor u.


© François De Heel

De bewondering van Wim

De eerste editie bracht Wim bij melkveehouder Lien ('t Vier Uiterstenhof) en kaasmaker Dries ('t Dischhof), twee ondernemers die biologisch te werk gaan en met veel zorg en liefde biologische melk en kaas produceren. Wim is onder de indruk van hun vakmanschap en dat van de vele andere bio-boeren en biologische ondernemers die met veel liefde authentieke voeding maken. Die bewondering voor pure producten zet hem aan om thuis ook zelf bewust voor bio te kiezen: "Ik eet natuurlijk veel groenten uit mijn eigen tuin. Maar producten als yoghurt, kaas en vlees kies ik in de winkel vaak bio."

De liefde van bio, ook voor de planeet

De liefde van bio is niet enkel voor jou om van te genieten. Ook de bodem, ons grondwater, de biodiversiteit, de dieren… varen er wel bij. Bio doet aan landbouw door met de natuur samen te werken. De bioboer gaat voor kwaliteit en probeert de negatieve impact op het milieu zo veel mogelijk te beperken. Bij de biologische teelt worden geen kunstmest of chemische pesticiden gebruikt. Dat is mogelijk doordat de biologische boer veel zorg besteedt aan een vruchtbare bodem via onder meer vruchtwisseling, groenbemesting en dierlijke mest. Biologische grondstoffen worden zorgvuldig verwerkt tot authentieke voeding. Die authenticiteit, dat proef je.

Campagneweken in juni én september

Beleef tijdens de campagne van Bio Mijn Natuur hoeveel liefde, zorg en vakmanschap er steekt in biologische zuivel en groenten en ontdek meer bio in je buurt. De campagneweken gaan door van 4 tot 12 juni (zuivel & ei) en van 17 tot 25 september (groenten & aardappelen). Je kan bio in levende lijve ontdekken en concreet de productieregels ervaren tijdens een van de vele boeiende uitstappen naar bio-bedrijven verspreid over heel Vlaanderen. Maak je klaar voor proeverijen, workshops, opendeurdagen, kortingen en proevertjes in de biowinkels en de (bio)supermarkt… en nog veel meer. Op de vernieuwde website www.biomijnnatuur.be lees je verhalen over bioboeren, vind je een antwoord op vaak gestelde vragen over bio en een uitgebreide activiteitenkalender. Bovendien kan je begin juni stemmen op jouw favoriete zuivelproduct en maak je kans op lekkere prijzen.

Maak het verschil met bio-zuivel

Met welk bio-product druk jij je liefde uit? Maak het verschil ook in de winkel. Maak kennis met het uitgebreide aanbod van biologische kazen en zuivel van bij ons. In de online biogids van Bio Mijn Natuur vind je meer dan 1500 biopunten verspreid over heel Vlaanderen. Zoek naar boeren met hoevezuivel. Sommige biowinkels of biosupermarkten bieden ook een heel uitgebreid assortiment biologische kazen aan, uit binnen- en buitenland. In gewone supermarkten vind je ook een beperkt aanbod biologische kaas, met hier en daar eentje van Belgische makelij.

Bio groeit ook in 2015

De consument kiest steeds vaker voor bio. Met een groei van 18% brengt de Belgische koper het marktaandeel van verse bioproducten op 2,7%. Dat komt neer op een totale besteding van 514 miljoen euro. De groei is onder meer te danken aan een ruimere beschikbaarheid van bio in meer verkoopkanalen. Bovendien blijkt dat consumenten hun aankopen ook uitbreiden naar andere productgroepen. Terwijl groenten en aardappelen nog steeds de toppers van bio zijn, blijken vooral producten als zuivel, brood en fruit extra kopers te verleiden.

Dat vertellen de cijfers uit het biorapport dat het Vlaams Departement voor Landbouw en Visserij jaarlijks publiceert. De consumptiecijfers worden verzameld door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van VLAM. Ze analyseren daarvoor de bestedingen van 5.000 gezinnen.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven