Reclame Code Commissie: ongeoorloofde kindermarketing voedselfabrikanten en supermarkten
Lees hier alle 7 uitspraken. Bekijk hier het blad Tsjakka.
Voedingsfabrikanten die de reclameregels overtraden: Astra Sweets NV (Frisia snoepjes), de Banketgroep BV (Kanjers stroopwafels), The Kraft Heinz Company (Venz Minions hagelslag), Wringly Austria Ges.mbH (Skittles snoepjes), The Belgian Chocolate Group NV (Koetjesreep), COPAR BV (Candyman snoepjes), Continental Bakeries (Haust) BV (Brinky choco fourre, choco wafels en mini biscuits fourre). Supermarkten die de regels overtraden: Plus, Coop, Spar, MCD Supermarkten, Poeisz Supermarkten, Hoogvliet, Jan Linders, Deka, Nettorama, Attent, Emté Supermarkten, Golff, Vomar, Sanders, Deen en Boni.
Tsjakka, met een oplage van 2 miljoen, is een kinderbijlage bij het gratis maandblad 'Boodschappen' van de zestien supermarkten die lid zijn van inkooporganisatie Superunie. De koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen bevatten meer suiker of vet dan toegestaan volgens de reclameregels voor kinderen tussen zeven en dertien jaar. Daarnaast stelt de RCC in meerdere zaken dat sprake is van ongeoorloofde sluikreclame omdat de reclames voor kinderen onvoldoende herkenbaar waren als reclame. foodwatch is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil een krachtig pakket aan wettelijke maatregelen om de marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen en kinderen écht te beschermen. Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving.
Sinds begin vorig jaar gelden nieuwe regels met betrekking tot kindermarketing. Deze regels zijn vastgelegd in de Reclame Code voor Voedingsmiddelen (artikel 8 RvV). Zelfregulering op kindermarketing bedrijven werkt volgens foodwatch niet. Zo toonde een onderzoek van foodwatch Duitsland naar een Europees initiatief tot zelfregulering, de EU pledge, aan dat 90% van de producten van de deelnemende bedrijven niet voldeden voedingscriteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omdat ze teveel suiker, vet of zout bevatten.
foodwatch is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding; een actief samenwerkingsverband dat de strijd aan gaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen. Inmiddels is 1 op de 7 kinderen (4-12 jaar) in Nederland te dik. Kinderen met overgewicht en obesitas hebben op latere leeftijd meer kans op gezondheidsproblemen, zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker.
Voor meer informatie: www.foodwatch.nl