Zestien supermarkten en zeven voedselfabrikanten hebben de reclameregels voor kindermarketing overtreden. Dit heeft de Reclame Code Commissie (RCC) bekend gemaakt. Onder de overtreders bevinden zich onder andere Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet, Spar, Emté, Heinz en Haust. De procedures waren aangespannen door voedselwaakhond foodwatch, met steun van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De zeven voedselfabrikanten adverteerden in strijd met de regels over kindermarketing van de Reclame Code voor te vette of zoete koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen. De advertenties stonden in het gratis jeugdblad Tsjakka (oplage 2 miljoen) van de zestien supermarkten die lid zijn van de inkooporganisatie Superunie. Afgelopen september werden ook al twaalf voedselfabrikanten en supermarkt Hoogvliet betrapt op overtreding van de reclameregels. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding – waaronder gezondheidsorganisaties, wetenschappers en kinderartsen - dringt al tijden bij staatssecretaris Van Rijn aan op een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten omdat zelfregulering faalt: de regels zijn te slap en worden vaak niet nageleefd. foodwatch: "Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving. Des te kwalijker is het dat nota bene op wereldgezondheidsdag blijkt dat voedselfabrikanten kinderen nog steeds proberen te verleiden tot meer snoepen."
Lees hier alle 7 uitspraken. Bekijk hier het blad Tsjakka.
Voedingsfabrikanten die de reclameregels overtraden: Astra Sweets NV (Frisia snoepjes), de Banketgroep BV (Kanjers stroopwafels), The Kraft Heinz Company (Venz Minions hagelslag), Wringly Austria Ges.mbH (Skittles snoepjes), The Belgian Chocolate Group NV (Koetjesreep), COPAR BV (Candyman snoepjes), Continental Bakeries (Haust) BV (Brinky choco fourre, choco wafels en mini biscuits fourre). Supermarkten die de regels overtraden: Plus, Coop, Spar, MCD Supermarkten, Poeisz Supermarkten, Hoogvliet, Jan Linders, Deka, Nettorama, Attent, Emté Supermarkten, Golff, Vomar, Sanders, Deen en Boni.
Tsjakka, met een oplage van 2 miljoen, is een kinderbijlage bij het gratis maandblad 'Boodschappen' van de zestien supermarkten die lid zijn van inkooporganisatie Superunie. De koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen bevatten meer suiker of vet dan toegestaan volgens de reclameregels voor kinderen tussen zeven en dertien jaar. Daarnaast stelt de RCC in meerdere zaken dat sprake is van ongeoorloofde sluikreclame omdat de reclames voor kinderen onvoldoende herkenbaar waren als reclame. foodwatch is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil een krachtig pakket aan wettelijke maatregelen om de marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen en kinderen écht te beschermen. Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving.
Sinds begin vorig jaar gelden nieuwe regels met betrekking tot kindermarketing. Deze regels zijn vastgelegd in de Reclame Code voor Voedingsmiddelen (artikel 8 RvV). Zelfregulering op kindermarketing bedrijven werkt volgens foodwatch niet. Zo toonde een onderzoek van foodwatch Duitsland naar een Europees initiatief tot zelfregulering, de EU pledge, aan dat 90% van de producten van de deelnemende bedrijven niet voldeden voedingscriteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omdat ze teveel suiker, vet of zout bevatten.
foodwatch is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding; een actief samenwerkingsverband dat de strijd aan gaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen. Inmiddels is 1 op de 7 kinderen (4-12 jaar) in Nederland te dik. Kinderen met overgewicht en obesitas hebben op latere leeftijd meer kans op gezondheidsproblemen, zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker.
Voor meer informatie: www.foodwatch.nl

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Reclame Code Commissie: ongeoorloofde kindermarketing voedselfabrikanten en supermarkten
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-30 Servicesuper Plus troeft Dirk en Lidl af in Zomerrapport GfK
- 2022-06-28 Bee Eco opent in Beverwijk
- 2022-06-28 Odin winkel aan de Bilderdijkstraat in Amsterdam geopend
- 2022-06-27 De Speld steekt de draak met biologisch
- 2022-06-27 Geslaagde zomermarkt natuurvoedingswinkel De Wiershoeck
- 2022-06-24 Odin Westerpark verhuist naar Amsterdamse Bilderdijkstraat
- 2022-06-23 Verdere consolidatie van biologische voeding in Wallonië in 2021
- 2022-06-23 Flitsbezorger Zapp staat voor vertrek uit Nederland
- 2022-06-23 Aldi blijft vertraging oplopen met kassaloze super in Utrecht
- 2022-06-23 Certificeringssystematiek voor verkoop onverpakte bio-producten voor supermarktketens vereenvoudigd
- 2022-06-22 "Gorillas en Flink winnen flitsstrijd"
- 2022-06-22 Online marktaandeel Picnic gelijk met Albert Heijn
- 2022-06-21 Tweede Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-06-20 Meer dan 60 procent van de consumenten winkelt het liefst in fysieke winkel
- 2022-06-20 Vlamingen kochten in 2021 vaker bio en gaven er 7% meer aan uit
- 2022-06-16 AH ziet geen heil in biologische winkels
- 2022-06-16 Drukbezochte openingsavond bij vernieuwde Ekoplaza Alkmaar
- 2022-06-15 Edeka versterkt de samenwerking met Naturland
- 2022-06-14 Albert Heijn, Crisp en Picnic genomineerd voor E-Commerce award
- 2022-06-10 Geïntegreerd klimaatsysteem bindt duurzame koeling aan gasloze verwarming