Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Brits winkelpubliek betaalt jaarlijks 1100 euro extra voor bio-producten

Het onderzoek door Voucherbox heeft de prijsverschillen tussen biologische en niet-biologische producten van vijf Britse supermarkten bekeken, waarbij substantiƫle verschillen naar boven kwamen. Gemiddeld was er een toeslag van 89% op alle biologische producten, wat neerkomt op een extra 1100 euro per klant per jaar voor biologisch producten.



Winkelketen ASDA was de duurste met 109% bovenop de prijs en Tesco de laagste met 82%. Wortelen en broccoli toonden het grootste prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch met soms wel 200% verschil. De biologische wortelen kostten 1,83 euro per kilo tegenover 0,60 euro voor niet-biologische en bij broccoli lag de verhouding op 1,82 euro tegenover 0,60 euro.

Op koffie zat de laagste toeslag: ruim 28%. Voor biologisch vlees en bananen lag de toeslag op ongeveer een derde. Shane Forster, manager van Voucherbox, zei dat deze totale uitgaven gelijk zijn aan die voor een geheel verzorgd weekend of een week all-inclusive vakantie. Het is goed dat we dit laten zien aan mensen die eventueel willen overstappen naar biologisch, zo liet hij weten.

Discounters geven hoop?

Terwijl de huismerken van sommige biologische producten niet eens veel in prijs verschillen met de niet-biologische, zijn de discounter, zoals Aldi en Lidl al bezig met het introduceren van een biologisch assortiment.

Het prijsverschil zit hem vaak in de extra zorg van de biologische telers voor het milieu en dierenwelzijn. Voor wat betreft dierproducten waren eieren het duurst: 112%. Maar pap (130%), brood (185%), broccoli en wortelen gaven allemaal grotere prijsverschillen.

Aldi en Lidl werden niet betrokken bij het onderzoek en beide bedrijven weigerden commentaar omtrent hun biologische prijzen beleid. Uit de website van Aldi bleek wel dat zes uitloopeieren 37% duurder waren dan niet-uitloop eieren en dat de biologische cheddar 56% duurder was.

Een ander onderzoek uit 2015 toont aan dat 54% van het winkelend publiek de biologische producten zo duur vindt dat ze niet regelmatig gekocht worden. 36% zei hetzelfde over Fair Trade producten. In 2012 vond 76% nog dat biologische producten te duur waren.

Bron: Food Navigator
Publicatiedatum: