Uit cijfers van Bionext blijkt dat de biologische winkels niet meeprofiteren van de groei die dit jaar in de reguliere supermarkten gerealiseerd is. Dit lijkt samen te hangen met de sterkere concurrentie van de supermarkten. Erik erkent dat de marktsituatie veranderd is: "Het aantal aanbieders van biologisch is het afgelopen jaar enorm gestegen. Hiermee is de situatie compleet anders dan bijvoorbeeld in 2013, toen was de biologische branche nog de enige specialist. Natuurlijk geeft dit alles druk op de groei. Iedereen wil immers een stukje van de markt in handen hebben en daar doen wij als Ekoplaza zijnde vrolijk aan mee. En komend jaar kan de situatie weer helemaal anders zijn." Ekoplaza blijft daarom investeren: "Wil je succesvol zijn, dan zal je meer moeite moeten doen dan voorheen. De huidige situatie vraagt er om dat we bereid moeten zijn om waar nodig te veranderen."
Erik Does rechts. Linksboven een hoek van één van de nieuwste winkels van Ekoplaza in Zaandam.
"Supermarkt is net een mijnenveld"
Erik merkt dat door de sterk groeiende vraag de druk op de productie toeneemt. "Daardoor is het belangrijker dan ooit om je producenten te kennen en een echt duurzame relatie met hen aan te gaan. Dit hebben we in de biologisch branche ook voor op de reguliere retail: ik denk namelijk dat een supermarkt vooral daar beweegt waar z'n portemonnee is. Zij zouden hun beleid kunnen verduurzamen door ook een langere verbintenis met leveranciers aan te gaan en door hen eerder te betalen. Dat zijn dingen die wij goed doen, maar dit is binnen hun model niet te doen. Hierin nemen zij hun verantwoordelijkheden dus niet."Hij maakt ook nog een opvallende vergelijking: "Zelf merk ik wanneer ik in een reguliere supermarkt rondloop dat er allerlei verkeerde signalen verzonden worden, over hoe gezond een product bijvoorbeeld is. De supermarkt is wat dat betreft net een mijnenveld, het is erg lastig om echt goede producten in je winkelmandje te leggen. Gelukkig beseffen steeds meer mensen dat ze bij ons onbezorgd kunnen winkelen en hiermee goed voor hun lijf kunnen zorgen. Bij ons in de schappen vind je geen gouden windeieren" Erik is wat dat betreft heel blij met de huidige campagne ‘Het onbetaalbare voordeel van Ekoplaza'. "Dit is echt een succes. Hierin leggen we beter dan ooit uit hoe we ons in biologisch onderscheiden. Het gaat er niet alleen om dat je biologisch koopt, maar ook waar je biologisch koopt. Dit jaar zijn we weer uitgeroepen tot duurzaamste supermarkt en gaan we onze samenwerking met de Plastic Soup Foundation nog verder uitbouwen."
Plannen voor volgend jaar
De biologische supermarktketen groeide van 3 winkels in 2010 naar 71 in 2014. De groei is inmiddels afgevlakt en de focus ligt op het vergroten en verbeteren van de huidige winkels. Erik verwacht dat in 2016 op zijn minst 1 nieuwe Ekoplaza geopend zal worden. "Daarvoor zijn we nu bezig en we hiervoor liggen concrete plannen. Mogelijk komt er ook een tweede nieuwe winkel bij. In het nieuwe concept hebben we meer beleving aan de winkels toegevoegd. Niet alle aspecten zijn even succesvol gebleken. Nu we er meer ervaring mee hebben is voor ons duidelijk wat wel en niet werkt."Er liggen meer plannen: "Volgend jaar willen we meer de combinatie gaan maken met online. Zo willen we bijvoorbeeld het aantal Ekoplaza afhaalpunten uitbreiden. En hiermee willen we ook mensen ontzorgen die in gebieden wonen waar biologische producten minder makkelijk verkrijgbaar zijn. Het is nu aan ons om te bekijken hoe wij de positieve flow richting de consument kunnen behouden. We willen meer met recepten gaan doen en de consument nog verder ontzorgen."
Voor meer informatie:
Erik Does
Udea
Doornhoek 4040
5465 TD Veghel
0413 256700
[email protected]
www.udea.nl
www.ekoplaza.nl