
Abonneren
Vacatures
- Senior Purchaser
- Junior Purchaser
- R&D Trial Manager Vegetables | Team Lead
- Loodsmedewerk(st)ers Groente en Fruit
- Global Sourcing Manager
- Business Unit Manager Importeurs & Exporteurs
- Docent Teelt
- Buying Operations Manager (BOM Process)
- Bestuurslid
- Internationaal accountmanager Duitsland
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- In memoriam Harmen Peters
- René Groenen en Gineke de Graaf nemen afscheid van biologisch-dynamische boerderij De Beersche Hoeve
- Fotoreportage: Bio-producenten op PLMA 2023
- "Diversiteit is altijd beter dan een monocultuur"
- Meer natuur, beter voor dierenwelzijn: maar boer Gerjo Koskamp kan het niet alleen
Top 5 - afgelopen maand
"Insecten minst favoriet als vleesvervanger"
Vis wordt vaker gekozen door mensen die diervriendelijkheid minder belangrijk vinden. Insecten en kweekvlees zijn het aantrekkelijkst vanwege hun zintuiglijke ervaring, maar deze twee scoren ook het hoogst op afkeer.
De 2461 respondenten ervaren de grootste barrières bij het kopen van insecten. Insecten zijn onbekend, en men weet onder andere niet hoe ze te bereiden. Bij andere alternatieve bronnen, met name vis, hebben consumenten daar minder last van. Als ze moeten kiezen voor één van de vijf alternatieven in de vorm van een burger, verandert de ranglijst. Kweekvlees is dan de favoriete eiwitbron, op enige afstand gevolgd door zeewier en peulvruchten. Insecten blijven de laatste keus, ook voor een burger.
Consumenten maken een afgewogen beslissing tussen nieuw en vertrouwd, en tussen dierlijke en plantaardige producten. Naast de rationele argumenten staat een ambivalente houding die gevoed wordt door emoties, ervaren barrières en de vorm waarin het product gegeten gaat worden. Die ambivalentie speelt een prominentere rol bij onbekendere producten.
De vijf onderzochte eiwitbronnen worden door de consument als volgt gezien:
Vis: gezond & lekker
Zeewier en peulvruchten: veilig, gezond en milieuvriendelijk
Insecten: vernieuwend
Kweekvlees: nieuw en diervriendelijk.
Voor meer informatie: Yvonne Fernhout
Bron: Wageningen UR
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-06-01 Loopt Duitsland voorop in de eiwittransitie?
- 2023-05-22 Passen vegaburgers in een gezond voedingspatroon?
- 2023-05-11 Nieuw 'No Sugars'-duo
- 2023-05-05 "Het moment om te investeren in eiwitrijke gewassen?"
- 2023-04-14 "Naast de energietransitie en grondstoffentransitie is er ook de eiwittransitie"
- 2023-04-07 Nieuwe plantaardige kokos-opklopcrème met 30% vet
- 2023-04-03 Belasting op haver- en rijstmelk, niet op koemelk en chocolademelk
- 2023-03-31 "Voor onze kokosroom wordt geoogst door mensen, niet door apen"
- 2023-03-21 Nieuw: QueenBite Burger
- 2023-03-09 Denemarken investeert 45 miljoen euro in plantaardig biologisch voedsel
- 2023-03-02 Onderzoek naar risico's van microbiële contaminanten in nieuwe plantaardige ingrediënten
- 2023-03-01 Plantaardig eiwit van Nederlandse eiwitboeren gewild, maar onbekend
- 2023-02-27 "Bijna twee derde van de vegetarische burgers is niet erg gezond"
- 2023-02-20 Masterplan voor eiwittransitie als economische motor in Nederland
- 2023-02-10 Natuurgedreven: nieuwe mini-documentaireserie over Nederlandse eiwitboeren
- 2023-02-09 Nieuwe range seitan voor in de koeling
- 2023-02-08 Wat als heel Nederland vegan wordt?
- 2023-02-02 Klassieke maaltijden met een plantaardige twist
- 2023-01-26 66 partners Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel
- 2023-01-25 De Smaakspecialist wordt exclusief distributeur van Happy Coco