Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Haantjes steeds vaker op het menu

'Haantje de Coq' nu verkrijgbaar bij Estafette

De 18 biologische speciaalzaken van Estafette bieden vanaf 1 december ook haantjes in hun winkels aan. De verantwoorde winkelketen met een ruime biologische keuze voegt hiermee een smakelijk product toe aan haar assortiment. De haantjes zijn afkomstig van de Lankerenhof, die de haantjes naast haar jonge legkippen houdt en vermarkt onder de naam Haantje de Coq.

Haantjes vormen een soort 'vergeten groente' binnen kippenvlees. De afgelopen jaren is met succes ingezet op de comeback van het haantje. Een proeverij met culinair deskundigen leverde het bewijs en enorm enthousiasme voor de smaak van dit haantje. Een tweetal ketens produceren nu de haantjes en deze zijn bij verschillende landelijke verkooppunten beschikbaar. Op jaarbasis gaat het om ong. 25.000 haantjes. Met de inzet van de winkels van Estafette komt het haantje nu bij nog meer consumenten binnen handbereik.



De afgelopen decennia is het haantje door specialisatie van de kippenhouderij uit ons menu verdwenen. Haantjes zijn afkomstig van een legras en deze zijn veel minder bevleesd dan de kippenrassen die voor de productie van pluimveevlees worden gehouden. Ze zijn minder efficiƫnt om vlees te produceren en worden daarom direct na uitkomst uit het ei gedood en benut voor onder andere het voeden van dieren in de dierentuin.

Maatschappelijk gezien wordt ingezet op het voorkomen van het doden van haantjes als eendagskuiken. Langs twee sporen wordt aan een alternatief gewerkt. Enerzijds voorkomen dat ze geboren worden, door het verkennen of diagnostische technieken ontwikkeld kunnen worden om eieren met haantjes in een vroeg stadium uit te selecteren. Anderzijds door de haantjes een goed leven te geven en te benutten als smakelijk product.



Zo kunnen consumenten zelf ook een keuze maken in wat ze verantwoord en lekker vinden. Het benutten van haantjes past bij de trend om al het voedsel dat we produceren ook te benutten. De productie van eieren is onlosmakelijk verbonden met vleesproductie via de haan en de legkip zelf wanneer deze uitgelegd is na ong. 1,5 jaar. Voor bewuste consumenten die eieren eten aanleiding om ook te kiezen voor haantjes- en legkippenvlees in hun voeding. De winkels van Estafette spelen hier vanaf nu op in. Consumenten kunnen kiezen voor eieren, haantjes en soepkippen.

Voor meer informatie: www.comebackvanhethaantje.nl
Publicatiedatum: