Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jumbo stopt als eerste supermarktketen met vleespromoties - wie volgt?

Jumbo Supermarkten stopt als eerste met vleespromoties in al haar winkels en online in Nederland. Dit besluit draagt bij aan het streven om in 2030 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong te laten zijn en 40% van dierlijke ingrediënten. Als tussenstap naar deze doelstelling streeft Jumbo naar een gelijkwaardig aandeel van 50% plantaardige en 50% dierlijke eiwitproducten in 2025. Het stoppen met vleespromoties past bovendien bij de strategie van Jumbo om élke dag lage prijzen te hanteren voor haar klanten.

Concreet betekent dit besluit dat vanaf week 22 2024 tijdelijke prijspromoties, zogenaamde 'van/voor-aanbiedingen' van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn. Ton van Veen, CEO Jumbo Supermarkten: "Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen. Wij zijn niet over een nacht ijs gegaan in het streven naar een 50/50 eiwittransitie-doel in 2025. Uit analyses is inzichtelijk geworden dat het realiseren van dit tussentijdse doel alleen gehaald kan worden door te stoppen met vleespromoties."

Wat reacties op een rij:

"Jumbo neemt de eiwittransitie serieus"
"Dit laat zien dat Jumbo zijn doelen rondom de eiwittransitie serieus neemt", zegt Joey Cramer van ProVeg Nederland. Jumbo wil dat in 2030 60% van de eiwitten die zij verkopen plantaardig is tegenover 40% dierlijke eiwitten. Nu is dat nog andersom: 40% plantaardig tegenover 60% dierlijk. Ook heeft de supermarkt zich gecommitteerd aan de tussendoelstelling van een 50/50 verhouding in de verkoop van plantaardige en dierlijke eiwitten in 2025. Het afgelopen jaar heeft Jumbo samengewerkt met ProVeg Nederland en de Green Protein Alliance om hun eiwitten in kaart te brengen in het Eiweet-project.

"We zien het als een mooi eerste resultaat waar Eiweet aan bij heeft kunnen dragen. Jumbo heeft door het meten van hun eiwitverkoop duidelijk zicht op wat er nog moet gebeuren en dat leidt tot mooie resultaten als deze."

ProVeg Nederland is erg blij met deze grote stap en hoopt dat andere supermarkten dit voorbeeld volgen. Stoppen met het stunten met vlees heeft namelijk vele positieve gevolgen. "Een eerlijkere prijs op vlees is goed voor het klimaat, dierenwelzijn én de boeren."

Welke supermarkt volgt?
Bij Caring Farmers vragen ze zich meteen al hardop af 'welke supermarkt zal volgen': "Geweldig nieuws van Jumbo Supermarkten! Deze supermarkt stopt eind mei 2024 al met de van-voor aanbiedingen op vers rund-, varkens- en kippenvlees producten. Welke supermarkt volgt? Dit is echt heel goed nieuws voor de dieren, voor klimaat en natuur, maar ook zeker voor boeren. Want met het vele gestunt en diepe kiloknallers zijn boeren de afgelopen decennia steeds gedwongen om op te schalen. Laat dit de start zijn richting afschaling en een dierwaardige veehouderij. De eiwittransitie geeft kansen aan akkerbouwers en tuinders!"

Merle Koomans van den Dries reageerde namens Odin Foodcoop als volgt op de post van Caring Farmers: "Goed en dapper van Jumbo Supermarkten! Bij Odin foodcoop zijn we in 2019 al gestopt met aanbiedingen op vlees en vis en dat vinden we nog steeds een goed besluit. Dus laten er inderdaad veel supermarkten volgen!"

'Hoera!' Dat was de eerste reactie van biologisch varkens- en rundveehouder Kees Scheepens uit Oirschot toen hij het nieuws hoorde, zo meldt Omroep Brabant. De varkenshouder vindt de tijd rijp voor een Nederland dat een dierwaardige veehouderij krijgt. "Je moet niet met vlees stunten. Mensen moeten begrijpen dat vlees van een intelligent dier als een varken een luxe product is." Hij denkt dat andere ketens zullen volgen. "Ekoplaza, Albert Heijn, eigenlijk allemaal. De tijd dat je bij de C1000 kilo's vlees insloeg voor weinig is voorbij", hoopt hij.

Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie houden deze te lage vleesprijzen in stand en dwingen ze boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. "We hebben grote bewondering voor de moed die Jumbo hiermee toont. De supermarkt laat zien dat plantaardige, gezonde voeding echt een topprioriteit is. Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden", zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Publicatiedatum: