Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ekoplaza weer meest duurzame supermarktketen"

Ekoplaza is voor het tweede jaar op rij de meest duurzame supermarktketen. Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst die door Rank a Brand opgesteld is. Ekoplaza behaalt een B-label, wat inhoudt dat de supermarktketen goed presteert op het gebied van duurzaamheid, maar dat er nog wel enkele verbeterpunten zijn.

Terwijl de Nederlandse consument steeds vaker kiest voor duurzaam, presteren de meeste supermarkten nog erg matig op dit gebied, zo meldt Rank a Brand op de eigen website. "Het aanbod van duurzamere producten met bijvoorbeeld een biologisch en/of Fairtradekeurmerk groeit wel. Ons nieuwste onderzoek naar de duurzaamheidsprestaties van Nederlandse supermarktketens laat inderdaad weinig positieve uitschieters zien."

De resultaten

Van de grotere Nederlandse supermarktketens is er volgens Rank a Brand één die echt positieve resultaten laat zien: EkoPlaza. Deze biologische supermarktketen behaalt een B-label, wat inhoudt dat het merk goed presteert op het gebied van duurzaamheid, maar dat er nog wel enkele verbeterpunten zijn. EkoPlaza presteert door het vrijwel volledige biologische aanbod erg goed op milieubeleid en dierenwelzijn. Daarnaast laat het merk al eerste stappen zien om de uitstoot van CO2 te verlagen, is alle elektriciteit groen, wordt alleen FSC-gecertificeerd papier gebruikt voor promotiematerialen en worden verschillende producten aangeboden met een sociale certificering. EkoPlaza kan zijn score nog verder verhogen door meer duidelijkheid te verschaffen over een sociale certificering voor verschillende productgroepen en over de CO2-uitstoot.



Jumbo presteert redelijk en krijgt een C-label, waarmee het redelijk op weg is, maar er valt nog genoeg te doen. Jumbo krijgt vooral punten door het verlagen van de CO2-uitstoot en door verschillende huismerkproducten (zoals koffie en bananen) aan te bieden die een sociale certificering dragen. De overige merken doen het beduidend minder goed. Albert Heijn, Plus en Deen komen niet verder dan een D-label (eerste mijlpalen behaald, maar er moet nog veel gebeuren). Deze drie ketens behaalden onder andere punten voor het dragen van sociale certificering van huismerkproducten. De grote meerderheid van de supermarktketens bungelt echter onderaan met een E-label. Het gaat hierbij om merken als Lidl, Aldi, Spar, Coop, Hoogvliet, Dirk, Poiesz, Boni en Emté.

Voor meer informatie: www.rankabrand.nl, www.ekoplaza.nl
Publicatiedatum: