Uit een grootschalige enquête onder 3.200 Belgen over hun eetgewoontes, de nationale voedselconsumptiepeiling, blijkt dat twee derde van de Belgen biologische producten eet. Uit een eerdere enquête van BioForum is al gebleken dat de meerderheid dat bewust doet.
Als de Belgen bio kopen, dan gaat het voornamelijk om fruit, groenten en melkproducten. In 2004 was dat volgens de nationale voedselconsumptiepeiling nog maar de helft. Op zoek naar het waarom, wie en hoe van de bio-consument in België, lanceerde BioForum Vlaanderen in maart 2015 ook zelf een grootschalige enquête bij 9.190 Belgen. Daaruit bleek dat bio kopen een bewuste keuze is.
Zoals de voedselconsumptiepeiling bevestigt, kopen mensen volgens de enquête van BioForum biologische producten omdat ze deze producten gezonder vinden (53,4%), smaakvoller (38,4%) en van een hoge kwaliteit (37,7%). Ook bezorgdheid voor het milieu (30,8%) speelt een rol.
Uit de enquête van BioForum bleek bovendien dat wie bio kiest, niet alleen oog heeft voor de manier waarop de voeding geproduceerd is. Zo kiest 9 op 10 voor seizoensproducten en is voor 87% het lokale karakter van belang. De meeste respondenten kopen vaak bio, maar ze hebben geen duidelijk profiel qua opleiding, gezinssituatie of leeftijd. 6 op 10 mensen geven aan dat een lagere prijs hen zou motiveren om meer biologische producten te kopen, zij het dat 37% alleen meer bio zou kopen als ze er zeker van zijn dat de bio-boer een eerlijke prijs ontvangt.
De stijging van het aantal mensen dat biologische producten koopt volgens de voedselconsumptiepeiling, ligt volgens BioForum Vlaanderen in lijn met de tendensen die blijken uit de GfK-cijfers, genoemd in het jaarlijkse Biorapport. Volgens deze cijfers ligt de marktpenetratie nog hoger: ruim negen op de tien Belgische gezinnen kocht vorig jaar wel eens een bio-product.
Klik hier voor het rapport: De Nationale Voedselconsumptiepeiling 2014-2015, het wetenschappelijke instituut voor volksgezondheid (WIV).

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- "Milieumaatregelen voor landbouw zijn doeltreffend en gaan niet ten koste van voedselproductie"
- Zeewierboerderij en verwerkingsunit Dutch Seaweed Group Skal-gecertificeerd
- Zoetwaterbassin campingeigenaar redmiddel voor Zeeuwse boeren
Top 5 - afgelopen maand
- Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- "Milieumaatregelen voor landbouw zijn doeltreffend en gaan niet ten koste van voedselproductie"
- "Ik wil weleens zien wie ons op dit moment qua kostprijs kan verslaan"
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-08-15 Nutri-Score krijgt update
- 2022-08-15 Betalen via handpalm in tientallen Whole Foods-winkels
- 2022-08-12 Carrefour steekt 350.000 euro in ontwikkeling biologische landbouw
- 2022-08-12 Verse groenten en fruit via Thuisbezorgd.nl van lokale PLUS naar consument
- 2022-08-11 Natuurvoedingswinkel Puur! wordt Odin Heerde
- 2022-08-11 Moeten supermarkten aan inflatiebestrijding gaan doen?
- 2022-08-09 Jumbo gaat steeds meer langlopende samenwerkingen aan voor AGF
- 2022-08-09 "Goedkope supermarkten meer in trek door druk op besteedbaar inkomen"
- 2022-07-22 Houd moed!
- 2022-07-19 Aldi opent zelflerend kassa- en scanloos testfiliaal in Utrecht
- 2022-07-15 Positief halfjaar bio-AGF in Italiaanse supermarkten
- 2022-07-15 "Ze komen bij ons voor de bijzondere producten"
- 2022-07-15 Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- 2022-07-14 Flitsbezorger Zapp vertrekt uit Nederland
- 2022-07-14 Voedingsmiddelen stegen in juni ruim 11 procent in prijs
- 2022-07-12 "Consumenten kunnen gemiddeld 120 euro besparen door minder voedsel weg te gooien"
- 2022-07-11 Carrefour sluit meerjarencontracten af met 11 nieuwe Franse bio-ketens
- 2022-07-11 Grote brand verwoest DC Picnic in Almelo
- 2022-07-07 Voedselketen én consument staan centraal op jubileumcongres EFMI
- 2022-07-07 "Ruimte voor 300 vestigingen van Getir in Nederland"