
Abonneren
Vacatures
- Loodsmedewerk(st)ers Groente en Fruit
- Global Sourcing Manager
- Business Unit Manager Importeurs & Exporteurs
- Docent Teelt
- Buying Operations Manager (BOM Process)
- Bestuurslid
- Internationaal accountmanager Duitsland
- Manager Operations Ethiopia
- Quality controller
- Manager Packing Station
Top 5 - gisteren
- Ramon Alcedo nieuwe directeur van Fairtrasa Peru
- Normec Groen Agro Control eerste commerciële laboratorium dat PFAS analyseert onder accreditatie
- Het geheim van Gisele Bündchen? Lokaal en biologisch eten
- "Hillegom doet genoeg aan bio-bollenteelt"
- Bestuurlijke consultatie landbouwakkoord door LTO-bestuurders
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Vlaming eet meer bio
Als de Belgen bio kopen, dan gaat het voornamelijk om fruit, groenten en melkproducten. In 2004 was dat volgens de nationale voedselconsumptiepeiling nog maar de helft. Op zoek naar het waarom, wie en hoe van de bio-consument in België, lanceerde BioForum Vlaanderen in maart 2015 ook zelf een grootschalige enquête bij 9.190 Belgen. Daaruit bleek dat bio kopen een bewuste keuze is.
Zoals de voedselconsumptiepeiling bevestigt, kopen mensen volgens de enquête van BioForum biologische producten omdat ze deze producten gezonder vinden (53,4%), smaakvoller (38,4%) en van een hoge kwaliteit (37,7%). Ook bezorgdheid voor het milieu (30,8%) speelt een rol.
Uit de enquête van BioForum bleek bovendien dat wie bio kiest, niet alleen oog heeft voor de manier waarop de voeding geproduceerd is. Zo kiest 9 op 10 voor seizoensproducten en is voor 87% het lokale karakter van belang. De meeste respondenten kopen vaak bio, maar ze hebben geen duidelijk profiel qua opleiding, gezinssituatie of leeftijd. 6 op 10 mensen geven aan dat een lagere prijs hen zou motiveren om meer biologische producten te kopen, zij het dat 37% alleen meer bio zou kopen als ze er zeker van zijn dat de bio-boer een eerlijke prijs ontvangt.
De stijging van het aantal mensen dat biologische producten koopt volgens de voedselconsumptiepeiling, ligt volgens BioForum Vlaanderen in lijn met de tendensen die blijken uit de GfK-cijfers, genoemd in het jaarlijkse Biorapport. Volgens deze cijfers ligt de marktpenetratie nog hoger: ruim negen op de tien Belgische gezinnen kocht vorig jaar wel eens een bio-product.
Klik hier voor het rapport: De Nationale Voedselconsumptiepeiling 2014-2015, het wetenschappelijke instituut voor volksgezondheid (WIV).
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-05-30 Bio-Planet breidt uit naar Luxemburg in 2024
- 2023-05-24 Lokaal assortiment is booster voor zelfstandige supermarkten en lokale economie
- 2023-05-22 "Alle landbouw en afzet biologisch verschaft duidelijkheid voor iedereen"
- 2023-05-19 "Ik wil een bijdrage leveren aan een heel ander voedselsysteem"
- 2023-05-16 Diny van der Klis wil het stokje doorgeven in Oudewater
- 2023-05-11 Amerikaanse biologische voedselverkoop overschrijdt 60 miljard dollar in 2022
- 2023-05-10 Alnatura in Darmstadt heeft beste biologische groenten- en fruitafdeling van Duitsland
- 2023-05-09 Ekoplaza België ziet duidelijke terugval in verkoop, maar: "potentieel van bio is groot"
- 2023-05-05 Prijsverlagingen Lidl in onder andere biologische groenten
- 2023-05-05 Doornik verwelkomt gloednieuwe Bio-Planet
- 2023-05-03 Holland & Barrett snelste stijger in de retailbranche
- 2023-05-02 Duurzamere voeding blijft aan belang winnen: +11% in 2022
- 2023-05-01 Grote berg compost blikvanger tijdens 'stronteigenwijs' voorjaarsspektakel
- 2023-05-01 Reorganisatieplan SuperBioMarkt goedgekeurd
- 2023-04-28 Duitse supermarkt Alnatura geeft scholieren korting
- 2023-04-25 "Dennree neemt resterende basic-winkels in Oostenrijk over"
- 2023-04-25 Planet Organic-oprichter keert terug om reddingsoperatie te leiden
- 2023-04-20 Bio Top 40: standaard biologisch voor extra areaal
- 2023-04-20 Sainsbury's doet last-minute bod op Planet Organic
- 2023-04-19 Geslaagde eerste jonge bio-winkeliersbijeenkomst; aan de slag met collegiale toetsing