Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Groene, butternut en spaghettipompoen doen het steeds beter"

Regenval remt groeispurt pompoenen

Tholen - De pompoen doet het goed. De markt groeit nog elk jaar en niet alleen in Nederland, ook in andere West-Europese landen ligt de pompoen steeds vaker op het bord van de consument. Robbert Blok van Green Organics en Lou van Reij van BioRey zien de markt groeien. De eerste Nederlandse pompoenen zijn inmiddels van het land en tot ongeveer begin februari piekt de vraag.


"In begin augustus lag de oogst er beter bij dan vorig jaar", vertelt Robbert. "Maar de natte augustus en september gooide roet in het eten. Normaal krijgt een pompoen in de laatste maanden een groeispurt. Die is er dit jaar niet geweest waardoor de maten kleiner zijn." Hoeveel impact het weer heeft op de pompoenenoogst, is ook afhankelijk van perceel en ras.

Kleinere maten

Ook BioRey houdt rekening met kleinere maten. "De pompoenen worden bij ons geleverd in pool verband. Rond deze tijd gaan we echt beginnen", vertelt Lou. "We verwachten een opbrengst tussen de twaalf en vijftien ton netto." De kleinere maatvoering hoeft niet positief uit te pakken. "Supermarkten hebben een voorkeur voor pompoenen uit de middelmaat van zo rond een kilo", legt Robbert uit. "De kleinere maatvoeringen vinden een markt in de natuurvoedingswinkels en de bovenmaten worden aan de industrie afgezet. We vangen aan met de verkoop wanneer de pompoenen geoogst en ingedroogd zijn. Dit seizoen was dat begin september."



BioRey werkt met een kiloprijs, waardoor de maatvoering een minder belangrijke rol speelt in de afzet. "We proberen om de pompoenen onder de 600 gram niet op de markt te brengen. De kleine maten leveren we aan de industrie."

Oranje aan kop

Op rassengebied gaat de oranje nog fier aan kop. Wat daarbij meespeelt, is dat de consument pompoen associeert met oranje. Toch zien beide handelaren dat er in supermarkten meer ruimte komt voor andere variëteiten. "De groene, de butternut en de spaghettipompoen doen het ook steeds beter", legt Robbert uit. Lou voegt toe: "De groene pompoen is iets zoeter. Vooral in Italië waarderen ze de groene pompoenen. We zien ook dat supermarkten zich proberen te onderscheiden met pompoenen door andere rassen aan het assortiment toe te voegen. Maar de oranje pompoen zal de koploper blijven." Daarbij speelt ook de teelt een rol. "Het juiste ras op de juiste bodem is ook belangrijk", weet Lou.



Waar in Nederland enkele jaren geleden alleen enkele supermarkten de pompoenen in het assortiment hadden, zijn de laatste jaren ook discounters de pompoen standaard in het assortiment gaan voeren. "In het verleden werden pompoenen vaak voor de sier gekocht. De laatste jaren zien we dat er meer pompoenen gekocht worden voor consumptie."

Concurrentie conventioneel

Het gros van de markt bestaat uit biologische pompoenen. Zowel Green Organics als BioRey zetten veel pompoenen af naar onze oosterburen. De groei in de pompoenenmarkt is in Duitsland niet onopgemerkt gebleven. "Vorig jaar zagen we dat in Duitsland ook conventionele telers met pompoenen begonnen", vertelt Lou. "Die waren iets goedkoper, dus daar hadden we een beetje last van." Robbert: "De markt is stevig gegroeid, vooral in de biologische pompoen. We kunnen het product ook goed als biologisch profileren en het einde van de groei is nog niet in zicht."



Hoewel de pompoen jaarrond verkrijgbaar is, richt Green Organics zich vooral op de Nederlandse productie. "De vraag piekt tussen oktober en februari", vertelt Robbert. "Ze zijn wel jaarrond verkrijgbaar, maar we zien dan toch een teruggang in de vraag." BioRey ziet wel een markt in jaarrond aanbod. Het seizoen begint in het najaar met de Duitse oogst, gevolgd door Nederland, om rond februari over te schakelen naar import uit Argentinië en Egypte. Daarna kunnen Spanje en Marokko de gaten vullen tot het Duitse en Nederlandse seizoen. "We moeten dan wel goed op de kwaliteit letten", geeft Lou toe. "Soms is het beter om de import een maand stil te leggen als de kwaliteit tegenvalt."

Voor meer informatie:

Robbert Blok
Green Organics
robbert@greenorganics.nl

Lou van Reij
BioRey
louvanreij@biorey.nl