Verenigde Arabische Emiraten starten promotiecampagne 'lelijke' groenten

Bleke en misvormde tomaten, gebochelde komkommers en lelijke aubergines verdienen een tweede kans en middels een nieuwe campagne probeert de regering van de Verenigde Arabische Emiraten de inwoners daarvan te overtuigen. Partijen lokaal geteelde groente en fruit, die normaal gesproken afgewezen door supermarkten, omdat ze "er niet goed uitzien", worden binnenkort wellicht uitgestald in aparte winkelpaden.



"De boodschap is dat dit fruit en deze groenten er misschien wel anders uitzien, maar dat ze hetzelfde smaken, de kwaliteit is goed", zegt Renu Ojha, Algemeen Directeur van Blue Planet Green People, een natuurvoedingswinkel in Dubai.
De campagne heet "I'mperfect", en het bedrijf is druk bezig met het Ministerie van Milieu en Water om het op nationaal niveau te introduceren. De producten moeten onder andere gebruikt gaan worden in bedrijfsrestaurants, verkocht in supermarkten en uitgestald op markten bij scholen.
 
Minder attractieve producten halen de supermarkten niet, want die zijn bang dat klanten het niet zullen kopen. In plaats daarvan eindigen ze op stortplaatsen, worden gevoerd aan dieren of dienen als compost en mest. Ongeveer een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel gaat verloren. Het gaat om zo'n 1,3 miljard ton met een waarde van ongeveer € 650 miljard, volgens een rapport van de United Nation's Food and Agriculture Organisation.

De Emiraten hebben 30.000 boerderijen en 4.000 daarvan telen groente en fruit. 60 boerderijen zijn gecertificeerd als biologisch en produceren meer dan 40 soorten groenten. Een groot deel van de productie wordt echter al opzij gezet voordat het de boerderij kan verlaten.

"Het gaat niet verloren. We recyclen het tot mest of we snijden de bladeren eraf voor de schapen en de kippen, maar verkopen zou beter zijn", zegt Hafiz Moussa, project manager bij Al Shuwaib organic farms in Al Ain en Abu Dhabi. "We proberen de mensen uit te leggen dat we geen chemicaliën gebruiken, waardoor de producten verschillen in grootte en kleur."

De campagne doet een dringend verzoek aan scholen om kassen-projecten op te zetten, evenals boerenmarkten en bewustzijnsprogramma's. "Het klopt niet dat eten niet kan worden verkocht als het er niet mooi uitziet, terwijl er arme mensen zijn die het niet kunnen betalen", zegt de 13-jarige Saisha Rao, leerling van de Millennium School in Dubai.

"Het is schokkend dat eten wordt afgekeurd omdat het er niet mooi uit ziet", zegt de 14-jarige Magdoulene Assad van de Gems Metropole School. "Weggegooid voedsel op een vuilstortplaats is een van de oorzaken van het broeikaseffect, omdat het methaangas produceert. Dat kan best beperkt worden." Op een forum in Nederland, waarbij dit onderwerp werd behandeld, zegde de Minister van Milieu en Water toe de voedselverspilling te zullen minimaliseren tegen 2021.

Bron: The National UAE

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven