
Abonneren
Vacatures
- Creatieve Brand & Content Manager
- Assistent Bedrijfsleider
- Retail Key Account Manager
- Leidinggevende snijderij
- Fruitteler / gewasverzorger boomkwekerij
- Teeltspecialist
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
Top 5 - gisteren
- Libelle Legt Uit: wat is duurzamer, een biologische komkommer in plastic of een niet-biologische komkommer zonder?
- Gerrit-Jan Roza 45 jaar
- NOS-weerpresentator Gerrit Hiemstra geeft 13 april praktische avondklas over weer en klimaat
- Bio-tulpenboeket compleet met bollen betekent aftrap versseizoen
- Melkprijs Eko-Holland daalt met €1,00 in april
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Verenigde Arabische Emiraten starten promotiecampagne 'lelijke' groenten
"De boodschap is dat dit fruit en deze groenten er misschien wel anders uitzien, maar dat ze hetzelfde smaken, de kwaliteit is goed", zegt Renu Ojha, Algemeen Directeur van Blue Planet Green People, een natuurvoedingswinkel in Dubai.
De campagne heet "I'mperfect", en het bedrijf is druk bezig met het Ministerie van Milieu en Water om het op nationaal niveau te introduceren. De producten moeten onder andere gebruikt gaan worden in bedrijfsrestaurants, verkocht in supermarkten en uitgestald op markten bij scholen.
Minder attractieve producten halen de supermarkten niet, want die zijn bang dat klanten het niet zullen kopen. In plaats daarvan eindigen ze op stortplaatsen, worden gevoerd aan dieren of dienen als compost en mest. Ongeveer een derde van het wereldwijd geproduceerde voedsel gaat verloren. Het gaat om zo'n 1,3 miljard ton met een waarde van ongeveer € 650 miljard, volgens een rapport van de United Nation's Food and Agriculture Organisation.
De Emiraten hebben 30.000 boerderijen en 4.000 daarvan telen groente en fruit. 60 boerderijen zijn gecertificeerd als biologisch en produceren meer dan 40 soorten groenten. Een groot deel van de productie wordt echter al opzij gezet voordat het de boerderij kan verlaten.
"Het gaat niet verloren. We recyclen het tot mest of we snijden de bladeren eraf voor de schapen en de kippen, maar verkopen zou beter zijn", zegt Hafiz Moussa, project manager bij Al Shuwaib organic farms in Al Ain en Abu Dhabi. "We proberen de mensen uit te leggen dat we geen chemicaliën gebruiken, waardoor de producten verschillen in grootte en kleur."
De campagne doet een dringend verzoek aan scholen om kassen-projecten op te zetten, evenals boerenmarkten en bewustzijnsprogramma's. "Het klopt niet dat eten niet kan worden verkocht als het er niet mooi uitziet, terwijl er arme mensen zijn die het niet kunnen betalen", zegt de 13-jarige Saisha Rao, leerling van de Millennium School in Dubai.
"Het is schokkend dat eten wordt afgekeurd omdat het er niet mooi uit ziet", zegt de 14-jarige Magdoulene Assad van de Gems Metropole School. "Weggegooid voedsel op een vuilstortplaats is een van de oorzaken van het broeikaseffect, omdat het methaangas produceert. Dat kan best beperkt worden." Op een forum in Nederland, waarbij dit onderwerp werd behandeld, zegde de Minister van Milieu en Water toe de voedselverspilling te zullen minimaliseren tegen 2021.
Bron: The National UAE
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-28 Aldi Süd: bio-aandeel in standaardassortiment bedraagt 15%
- 2023-03-28 Zwitserse bio-voedselverkoop in 4 jaar met 22,5% gestegen
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"