"In de afgelopen 50 jaar hebben we met succes voedsel zo goedkoop mogelijk gemaakt. Maar als we doorgaan op die manier, dan heeft dat gevolgen voor natuur, onze boeren en onze eigen gezondheid", zo luidt de mening van Walter Halberstadt, directeur van beebox. Hierover werd op 14 oktober op de jaarlijkse Wereldmaaltijd van GroenLinks gesproken.
Het was het achtste achtereenvolgende jaar dat GroenLinks Haarlemmermeer met een maaltijd aandacht vraagt voor Wereldvoedseldag, een dag waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij de ongelijke verdeling van ons voedsel.
Ons voedsel legt vele kilometers af over de wereld. Maar ons eigen land heeft zoveel lekkers te bieden, volgens Walter Halberstadt en Colette Klumper, lokale franchiseondernemer in Haarlemmermeer. Met de beebox, een aan huis boodschappenservice met biologische ingrediënten van eigen bodem, proberen zij bij te dragen aan het gezond houden van natuur, bodem én onszelf. Consumenten weten vaak niet waar hun voedsel vandaan komt. De beebox zet de verbinding tussen lokale boeren en consumenten weer centraal. Producten uit de streek of lokaal betekent ook seizoensproducten. Toch is hier voldoende variatie in, zodat eten nooit saai wordt. Beebox zet zich in om de klant een stapje extra te helpen zetten naar een gezond en groen eetpatroon. Door consumenten weer wat dichter bij de boer, het seizoen en het product te brengen.
De driegangenmaaltijd werd weer bereid volgens het principe: als iedereen deze hoeveelheid elke dag zou eten, zou elke aardbewoner voldoende te eten hebben. Wie daardoor een karig maal zou verwachten, werd positief verrast. Dit is dan ook een van de doelen van de wereldmaaltijd: het wegnemen van het hardnekkige idee dat de aarde niet genoeg voedsel zou voortbrengen om 7 miljard mensen dagelijks een volwaardige maaltijd voor te zetten. De locatie was dit jaar Rozen & Radijs. De filosofie van dit prachtige bedrijf in Haarlemmermeer sluit goed aan bij de Wereldmaaltijd.
Voor meer informatie: www.beebox.nl
Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- "Als we stoppen met gifgebruik en kunstmest, dan zal er veel goeds gebeuren voor de boeren"
- "Basilicumolie, waar het allemaal mee begon, is nog altijd ons meest populaire product"
- QR-code neemt consument bij de hand in de wereld van specerijen
- PAN Nederland constateert meer bestrijdingsmiddelen in tuinplanten
- Maria Geuze nieuwe directeur Slow Food Youth Network Nederland
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- In memoriam: Frans baron van Verschuer
- "We zeiden tegen elkaar: als we dit doen, dan gaan we voor 100% biologisch"
- John Arink gaat discussie aan met Henk Bleker bij Humberto op RTL4
- Patty Brard weggestuurd van bio-boerderij op Ibiza
- Ronald van Marlen spreekt Rabobank-aandeelhouders aan op verantwoordelijkheid voor 'landbouwpuinhoop'
Walter Halberstadt, beebox:
"Biologische producten van dichtbij voor een eerlijke prijs. Dat kan!"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-06-15 "Steeds vaker groenten, fruit, noten en zuidvruchten als gezonde snacks in het kerstpakket"
- 2022-06-15 Crisp breidt uit naar België
- 2022-06-09 Yumeko en Puur Mieke in de prijzen bij Shopping Awards
- 2022-05-19 De moderne tafel langs de weg
- 2022-05-17 Vereniging Biologische Boeren Achterhoek (BBA) bestaat 25 jaar
- 2022-05-17 'Boeren zijn al jaren melkkoe'
- 2022-05-13 Maaltijdbox Ekomenu lanceert kassabon met ware impact van voedingskeuzes
- 2022-05-12 Claudia en Mike openen een biowinkel met take away-maaltijden
- 2022-05-09 "Bijzondere producten van niche merken"
- 2022-04-28 Omzet multifunctionele landbouw voor het eerst boven de 1 miljard euro
- 2022-03-25 Hoe ziet de wereld van verspakketten eruit?
- 2022-03-18 Bezorgconcept voor bio-AGF van ongesorteerde producten van start
- 2022-03-14 "Voor ons het juiste moment om alles te vernieuwen"
- 2022-03-11 Boerencoöperatie en Rotterdam de boer op! leveren streekproducten aan Rotterdamse retail
- 2022-03-10 658 verkooplocaties ontvingen Skal-certificaat in 2021
- 2022-03-08 Biowinkelvereniging publiceert handboek voor Skal winkelcertificering
- 2022-03-04 ADN lobbyt voor minder administratieve en financiële lasten biologische producten
- 2022-03-04 Promotie van boerderijwinkels, hoe doe je dat?
- 2022-03-04 Klanten slaan handen ineen voor voortbestaan biologische boerderijwinkel
- 2022-03-02 Zero waste winkel in Breda verzamelt geld voor zelftapsysteem