Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat is belangrijker: lokaal of biologisch?

Of levensmiddelen lokaal worden geproduceerd is belangrijker voor de consument dan of het al dan niet biologisch is, aldus nieuw onderzoek bij consumenten van biologische- en niet-biologische producten in Duitsland.

Het onderzoek bestudeerde de verschillen tussen consumenten die biologische teelt belangrijk vonden en hen die het niet zo belangrijk vonden. De mensen die biologische teelt belangrijk vonden – en daar ook voor wilden betalen - vonden het ook belangrijk dat zij lokale producten kochten.



De studie wees inderdaad uit dat lokaal geproduceerde voedingsmiddelen tegenover die uit de buurlanden of niet-EU landen de voorkeur genieten boven biologische teelt, van beide onderzochte groepen. Het studieteam stelde: “dit demonstreert dat de consument niet alleen biologische teelt belangrijk vindt, maar bij het kopen ook waarde hecht aan lokale producten”.

De onderzoekers voegden eraan toe: ”In sommige gevallen verkiezen de bio-consumenten lokale producten zelfs boven biologisch geteelde producten, wat impliceert dat beide kenmerken elkaar aanvullen. Dus de retailers die biologisch geteelde voedingsmiddelen verkopen zouden ook moeten letten op lokale producten en die ook als zodanig communiceren naar de klant”.

Aanpak onderzoek

Het Duitse onderzoeksteam testte de consument op hun gedrag ten opzichte van biologisch voedsel en lokale producten, hun koopgedrag en hun persoonlijke kenmerken. Ze werden verdeeld in twee groepen: biologisch-gezind (OMC) of niet-biologisch-gezind (NOMC). In acht supermarkten door heel Duitsland werden consumenten getest met een verscheidenheid aan keuze experimenten.

Vergeleken bij de NOMC zijn de OMC eerder geneigd om biologische producten als gezonder en smakelijker te ervaren dan niet-biologische producten, waarmee dubbel wordt bevestigd dat deze consumenten de voorkeur aan biologische producten geven. Niettemin hadden de OMC ook een grotere behoefte om producten te kopen die zo dicht mogelijk bij huis gemaakt waren, vergeleken met de NOMC.

Het team kwam erachter dat de OMC niet bereid zijn om meer te betalen voor lokaal gemaakte producten, in tegenstelling tot biologische geteelde producten, wanneer het alternatief een Duits product was (met uitzondering van boter).
“Dit toont aan dat de OMC de twee kenmerken tegen elkaar afweegt, afhankelijk van de betreffende koopsituatie, in het bijzonder op basis van afkomst en productiemethode van de beschikbare keuze aan producten.

Bron: www.foodnavigator.com
Publicatiedatum: