Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Dorothea heeft veel vertrouwen in de toekomst. "Dit concept heeft echt bestaansrecht en we voegen echt iets toe aan een gezonde levensstijl." Wat haar betreft blijft het overigens bij één winkel. Wel zou ze andere ondernemers die een soortgelijk concept willen neerzetten van advies willen voorzien. "Zelf 6 winkels hebben, daar word ik niet gelukkiger van. Maar een adviserende rol voor andere winkels zou ik heel leuk vinden."

Dorothea en Tonny achter de toonbank van de kaas- en broodafdeling.
Dorothea benadrukt dat Opgeweckt Noord geen supermarkt is. "We hebben niet alles, maar willen ook geen supermarkt zijn. Opgeweckt Noord is echt op 'food' gefocust en is meer een delicatessenzaak." Essentieel is het volgens haar dat medewerkers in de winkel het verhaal achter de winkel en de producten goed kunnen vertellen. "Bij het eerste bezoek vertel ik de klant dat als ze vragen hebben, ik ze altijd iets kan laten zien. Het is zeker zo dat we in dit vernieuwende concept wat meer moeite moeten doen voor het klantencontact. Daarom is het ook gaaf als tevreden klanten uit eigen initiatief een positieve recensie schrijven op onze website." Klanten stellen regelmatig vragen over producten. "Wij hebben zelf ook niet overal antwoord op, maar ik vraag het graag na bij de producent. Op deze manier leren wij ook zeker veel van de klanten. Dit soort 'lastige' vragen vind ik ook wel het leukste aspect, ik wil hierin echt uitgedaagd worden."

Hygiëne en oplossingen
Maar hoe houden ze verpakkingsvrij boodschappen doen nu hygiënisch? "Klanten komen niet met hun handen in aanraking met de producten. Overal liggen schepjes, tangen en zakjes. Ook zitten heel veel producten in silo's." In de winkel zijn allerlei potten te koop, ook is er een jute tas met flessenvakken verkrijgbaar. "Dat is echt ideaal, hierdoor gaan de flessen en potten niet rammelen in de tas. En met de zogenaamde 'Bee's Wrap' kan men potjes afsluiten of kaas inpakken. Dit is een herbruikbare doek met bijenwas."Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Ze vertelt dat de prijzen bij Opgeweckt Noord onder het gemiddelde liggen. "Klanten kunnen hier zo'n 10 tot 15 procent besparen, vergeleken met bijvoorbeeld Ekoplaza en Marqt. We kopen heel groot in, dat scheelt heel veel. Ook besparen we uiteraard op verpakkingen en hoeven we niet naar labels te kijken." Dorothea erkent dat alertheid vereist is en dat de werkwijze extra werk oplevert. "Wat betreft de houdbaarheid zijn we bijvoorbeeld net als een markt. We houden bij wanneer de producten binnen komen en schrijven op tot wanneer ze houdbaar zijn."

Dorothea en haar compagnon Tonny Straatman werken veel samen met De Zaai-Ster. Tonny heeft daar in het verleden ook gewerkt. "We hebben echt mazzel met de samenwerking met de Zaai-Ster. Anders zouden we alle leveranciers apart moeten benaderen en daar heb je veel meer werk aan. Voor de bulkproducten kunnen we bij IDorganics terecht en we hebben een paar losse leveranciers, dit zijn boeren in de omgeving. En er komen nog regelmatig nieuwe producten bij. Zo komen elke dag wel mensen in de winkel hun producten presenteren. Als het een leuk product is en binnen het verpakkingsvrije concept past, zijn we hier zeker voor in."

Opvallende verschijning in de winkel is de grote Puur Noord Nederland-kaart aan de muur. "Hierop tonen we in samenwerking met De Zaai-Ster waar een groot deel van onze leveranciers vandaan komt. We hebben zelf ook een rondje gedaan langs het merendeel van onze leveranciers. Dat is erg leerzaam geweest."
Klik hier om de fotoreportage te bekijken.
Voor meer informatie:
Dorothea Piek
Opgeweckt Noord
Astraat 16
9718 CR Groningen
06 57779004
winkel@opgewecktnoord.nl
www.opgewecktnoord.nl