Adrie Klaassen toont een bak vol bio-taugé.
Adrie: "We dachten dat biologische taugé een gat in de markt was. Daarom zijn we hiermee gaan experimenteren. Het meeste hebben we zelf uitgedokterd, omdat er geen informatie over beschikbaar was. Dit is met vallen en opstaan gegaan, maar uiteindelijk hadden we iets wat op taugé leek en daar bleek behoefte aan te zijn in het natuurvoedingskanaal." In mei 1983 zijn de eerste pakjes bio-taugé van De Peuleschil uitgeleverd. Dit waren er zo'n 200. "Daarna kwam er Alfalfa bij en de Gemengde Kiemen. Daarmee hadden we vrij snel een assortimentje staan."
"Echt een uniek product"
Na het overlijden van zijn compagnon stond Adrie voor een grote uitdaging. "Mijn vrouw en ik stonden er toen opeens alleen voor, maar we besloten de schouders er onder te zetten. We besloten ons helemaal te concentreren op de kiemen en met de groententeelt – wat Okke zijn specialiteit was – te stoppen." Adrie vertelt dat De Peuleschil veel van de apparatuur zelf ontwikkeld heeft. "Het is echt een uniek product, dat besef ik me vaak. Na de eerste kweekcel hebben we het bedrijf nog wat verder uitgebreid. En in 1996 is het huidige pand gebouwd, met onder andere meer ruimte voor zaadopslag. We hebben op dit moment een zestal fulltimers in dienst en 12 oproepkrachten."Meer dan fulltime
Het assortiment van De Peuleschil bestaat uit 9 soorten verse kiemen. Het werk gaat bij De Peuleschil 7 dagen in de week door. "Dit is van begin af aan het geval. Het zijn immers versproducten. Het vergt heel veel werk om elke kiemsoort die zorg te geven die het nodig heeft. Zoals een koeienboer ’s avonds nog even bij zijn koeien kijkt, ga ik 's avonds altijd nog even bij de kiempjes kijken." Het proces is heel specialistisch: "Elke soort kent een andere kiemtijd. De één kiemt bijvoorbeeld na 3 dagen en de ander heeft 12 dagen nodig."Alfalfa meest verkocht
Adrie geeft aan dat De Peuleschil heel gestaag gegroeid is. "We groeien mee met de sector. De tijden zijn veranderd, maar de essentie van het bedrijf is niet veranderd: we zijn nog altijd gespecialiseerd in kiemen zonder ondergrond." De verse kiemen van De Peuleschil zijn heel breed verkrijgbaar. Het natuurvoedingskanaal is de grootste afnemer. "In veel winkels ligt het merendeel van ons verse assortiment in het schap. De neutraal smakende Alfalfa is hier nog steeds de topper." Vanuit de horeca is volgens Adrie wat minder animo: "Diverse horecazaken in Drachten gebruiken onze kiemen als garnering, vooral de rode radijskiem Sango en de Chinese Preischeuten, maar dit zijn geen grote hoeveelheden."De rode radijskiem Sango.
EHEC-crisis
De EHEC-crisis in 2011 had grote gevolgen voor De Peuleschil. "We waren opeens 50% van onze omzet kwijt. Dit is gelukkig helemaal bijgetrokken. Er is gelukkig nooit iets gevonden binnen ons bedrijf, maar je schrikt je wel een ongeluk. Ik heb me als gevolg van de EHEC wel gerealiseerd dat we in de top van de boom moeten gaan zitten qua hygiëne en kwaliteit. Dat geeft een veilig gevoel. We pakken de dingen sindsdien anders aan en hebben fors geïnvesteerd in de kwaliteitscontrole. Hier komt veel bij kijken, zo vinden er zeer regelmatig audits plaats. Ze checken dan het water en controleren op EHEC, salmonella en listeria."Deze kiemsoort verkoopt Adrie het meest.
Voor meer informatie:
Adrie Klaassen
De Peuleschil
Komapgnonswei 38
9221 SX Rottevalle
0512 341873
[email protected]
www.depeuleschil.nl