Succes biologische markt overtreft verwachtingen Alterbio
"Als je onze wekelijkse omzet van dit jaar vergelijkt met die van een jaar geleden, is hij nu 30 tot 40 procent hoger", zegt Madjid Aidh van Alterbio. "En niet omdat er 40 procent meer winkels zijn die bio verkopen, maar omdat er 40 procent meer klanten binnenlopen." Consumenten zijn steeds meer gewend aan het zien van biologische producten en ze zijn vaker bereid om hogere prijzen te betalen voor deze producten. Madjid leidt hieruit af dat de consument de voorkeur heeft voor kwaliteit boven kwantiteit, ook als dat wat meer kost.
"Het is echt een nieuwe dimensie", zegt Madjid. "We hebben geen andere keus dan om er in mee te gaan. Plaatsen zoals Scandinavië kochten al de meeste biologische producten, en daar zijn de aankopen nog meer toegenomen." Alterbio heeft de productie aanzienlijk moeten opvoeren om de vraag bij te benen. Vorig jaar teelde het bedrijf meer dan 3000 ton zoete bio-aardappelen, waardoor het meteen de grootste producent van zoete bio-aardappelen in Europa werd. Met die productie zullen ze in staat zijn om de Europese markt gedurende het hele jaar te voorzien.
"Onze grootste uitdaging is nu om aan de vraag naar biologische producten te blijven voldoen en tegelijkertijd onze kwaliteitsgarantie op peil te houden," zegt Madjid. "Het gaat niet alleen om de regelgeving omtrent bio, maar om het totaalplaatje. Je kunt biologische producten telen die aan alle biologische normen voldoen, maar als je afbreuk doet aan de kwaliteit, verlies je de markt alsnog."
Voor meer informatie:
Madjid Aïdh
Alterbio
[email protected]
www.alterbio.com