Jill Miller:

"Misvatting dat alle producten bij Whole Foods bio-gecertificeerd zijn"

Onlangs bezocht Freshplaza de Whole Foods Market in Noord-Californië en sprak daar met Jill Miller over lokale producten, bio-certificering en het nieuwe systeem 'Responsibly grown' om de milieu-impact van de Whole Foods-leveranciers te beoordelen. Ook is deze fotoreportage gemaakt.

Lokale inkoop

"Hoe lokaal de lokale producten zijn, die Whole Foods Market inkoopt, is afhankelijk van het soort versproduct. Als we het hebben over noten, kunnen ze uit een boomgaard hier een paar kilometer vandaan komen, terwijl avocado's uit Zuid-Californië moeten komen. Een maximum van een dag rijden, is ons criterium voor 'lokaal'. Wij zitten in het hart van de productie en de meerderheid van de producten uit onze winkel komt uit Californië."



"Ons productteam gaat niet op zoek naar versproducten, die in veertig winkels in de regio verkocht worden. Wij werken met een bessenteler, die alleen onze winkel kan bevoorraden. Zijn oogst is zo klein dat hij alleen aan ons kan verkopen. Binnen twee weken heeft hij al zijn bessen verkocht. Als we echter een mooie samenwerking of een goed product kunnen krijgen, werken we wel samen met andere winkels van Whole Foods Market. Zo hebben we telers zien groeien van de verkoop aan individuele winkels tot aan de Whole Foods Market op nationaal niveau." 

Biologisch gecertificeerd

"Het is een misvatting dat al onze producten biologisch gecertificeerd zijn, maar we zijn vanaf 2003 wel Amerika's eerste gecertificeerde biologische supermarkt. Hierdoor hebben we veel klanten, die kiezen voor een goede selectie van biologische producten. Klanten betalen extra voor biologische producten en wij doen er alles aan om de integriteit van die producten te bewaken. We volgen bepaalde procedures om te kunnen garanderen dat een biologische appel ook echt biologisch is."



"Alle 420 winkels van Whole Foods Market over het hele land moeten in overeenstemming zijn om de biologische certificering te behouden. Een derde partij controleert op jaarlijkse basis en als één winkel niet overeenstemt met de rest, verliezen alle winkels hun certificering."

Leveranciersbeoordelingssysteem

Ongeveer zes maanden geleden lanceerde Whole Foods Market het programma 'Responsibly grown' om een impact op het milieu te maken. Het is een beoordelingssysteem van leveranciers dat drie niveaus omvat: goed, beter en best.
"We beoordelen onze telers en laten onze klanten beslissen van wie ze willen kopen: alle informatie wordt bekendgemaakt. Met de bewegwijzering in de winkel onderwijzen we onze klanten en creëren we bewustzijn. Uiteindelijk kiezen ze wat voor hen belangrijk is. Indien nodig coachen we onze leveranciers door het proces heen en we geven ze de kans hun beoordeling te verbeteren", besloot Miller.



Voor meer informatie:

Jill Miller
Whole Foods Market
Tel: (+1) 916-781-5300

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven