De broodafdeling van de nieuwe Origin'O-winkel.
De winkel heeft een oppervlakte van 450 m². Stefaan aan dat Origin'O niet te snel wil groeien. "We gaan voor één nieuwe winkel per jaar. We willen niet te hard groeien, dat is niet onze ambitie. Er zijn in Brussel momenteel vier Origin'O-winkels. Als de tijd rijp is willen we er daar zeker nog een paar openen. Er is in België sowieso nog genoeg ruimte voor groei."
Na de oprichting in 2006 lag de focus bij Origin'O vooral op de overname van bestaande winkels. Origin'O investeert nu enkel nog in nieuwe winkels. "We investeren nu alleen in nieuwe winkels. Met deze winkels kunnen we met een schone lei beginnen en ze naar onze wensen inrichten. We willen ook in de toekomst vasthouden aan deze werkwijze."
Inhaalrace
Uit het Jaarrapport 2015 van 'De biologische landbouw in Vlaanderen' blijkt dat de klassieke supermarkt het grootste distributiekanaal van Vlaanderen is, met een aandeel van 45,3%, ten opzichte van 30,7% van de speciaalzaken. "In Vlaanderen groeit de bio-retail bijna niet, maar in Wallonië komen er grote winkels bij, soms zelfs met een verkoopoppervlakte boven 800 m². We zijn met een inhaalrace begonnen, maar zijn er nog zeker niet. Op de Nederlandse markt gaat het allemaal een stuk sneller, zo is Ekoplaza in onze ogen bijvoorbeeld heel goed bezig. In België zie je nog veel kleinere winkels. Vooral in Wallonië groeit het wel. Daar zie je diverse winkeliers een tweede of derde winkel openen. Daardoor ontstaan meer kleine ketens."Voor meer informatie:
Stefaan Vanlerberghe
Origin'O
Smidsestaat 17
9000 Gent
Tel: +32 92201524
Fax: +32 92203976
Mobiel: +32 471808074
stefaan.vanlerberghe@origino.be
www.origino.be