
Abonneren
Vacatures
- Leidinggevende snijderij
- Fruitteler / gewasverzorger boomkwekerij
- Teeltspecialist
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
- Productiemedewerker
- Medewerker Sales Support
Top 5 - gisteren
- "Ik kijk nu volledig anders tegen een zak sesamzaad aan"
- "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- "Meer wederzijds begrip Tweede Kamerleden in voedseldebat na filmvertoning"
- Omschakeling van biologisch legpluimvee naar scharrel of vrije uitloop moet gemeld worden bij Skal en COKZ
- Definitieve uitslag waterschapsverkiezingen bekend
Top 5 - afgelopen week
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Radicaal, biologisch en dynamisch
- Nieuwe lijn met biologische bakkerijproducten van Nederlandse bodem: Driekant Vitale Voeding
- Cornelis Mosselman zamelt geld in om producten te doneren aan Voedselbank
Top 5 - afgelopen maand
- Wetenschappelijke studie toont aan dat synthetische bestrijdingsmiddelen gevaarlijker zijn dan natuurlijke middelen
- Is rauwe melk kefir de nieuwe superdrank?
- Vogelgriepvaccin stapje dichterbij
- Voorstel bio-boeren moet forse daling consumentenprijs mogelijk maken
- Fotoreportage: Nederlandse exposanten op Biofach/Vivaness 2023
"Iedereen wil meeprofiteren van ons succes"
Whole Foods gaat vernieuwen vanwege toegenomen concurrentie
Hoe goed de concurrentie het doet werd op 6 mei duidelijk, toen er in het meest recente kwartaal slechts 3,6 procent winst werd gemaakt. Dit ligt ver af van de 5,3 procent winst die door analisten voorspeld werd. John Mackey, mede-oprichter van Whole Foods, kondigde toen ook een plan aan om de groei te doen herleven door volgend jaar te gaan starten met nieuwe winkels. Deze winkels zullen goedkoper zijn om te openen en te bouwen en meer gericht zijn op waarde, gemak en technologie dan de huidige Whole Foods-winkels.
nieuwe keten. Met de nieuwe winkels wil Whole Foods zich richten op jongere consumenten die niet zo verblind worden door het biologische aanbod, met name nu veel van die items in toenemende mate beschikbaar zijn bij buurtsupermarkten.
"De groei is echt afgenomen ten opzichte van vroeger", zegt Brian Yarbrough, analist bij Edward Jones. "Ik ben bang dat ze een beetje zelfgenoegzaam zijn over wat er gaande is in de concurrerende omgeving."
Om de consumenten aan zich te binden, heeft Whole Foods zich sinds 2014 gericht op het verlagen van de prijzen, vooral op verse groenten en fruit. Het begon ook zijn eerste nationale campagne 'Values matter'. Maar de keten is niet terughoudend in de luxe voorzieningen, waardoor Whole Foods nog altijd een dure uitstraling heeft. Een nieuwe winkel in Bosten heeft bijvoorbeeld een spa.
De verkopen van biologische voedingsmiddelen in de VS stegen het afgelopen jaar met 11,3 procent naar 39,1 miljard dollar. Het probleem voor Whole Foods is dat een steeds groter deel van de omzet gaat naar spelers uit de mainstream in de Amerikaanse supermarkten. Zo is de biologische 'Simple Truth'-lijn bij Groger uitgegroeid tot een merk dat goed is voor 1 miljard dollar per jaar. Costco Wholesale verkoopt biologisch rundvlees en biologische kokosolie onder zijn 'Kirkland Signature'-merk. Ook Wal-Mart timmert hard aan de weg. Ongeveer 2.300 Walmarts hebben inmiddels aparte biologische afdelingen.
Whole Foods erkent dat rivalen hun verkopen belemmeren. "Iedereen wil meeprofiteren van de trend richting natuurlijk en biologisch voedsel, en dat is eerlijk gezegd vooral aan ons succes te wijten", zegt Mackey.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"
- 2023-02-14 Winterrapport GfK: shopper getraumatiseerd door de inflatie
- 2023-02-14 Ekoplaza juicht Nederlandse IMVO wetgeving toe
- 2023-02-13 Pompoen, gember, rode en witte kool, rode biet, pastinaak en (baby) Romaine standaard biologisch bij Albert Heijn
- 2023-02-09 Duitsland: ondanks recordinflatie blijft merendeel klanten de biowinkels trouw