Zonnatura brengt voedingsexperts en journalisten samen

Delen en discussiëren over thema 'Wat is er met ons eten gebeurd?'

Wat is de overeenkomst tussen een vaatwastablet en een tussendoortje? Waarom zijn bepaalde toevoegingen noodzakelijk en andere niet? En is biologisch écht altijd beter of alleen maar duurder? Het waren enkele van de intrigerende vragen en stellingen die tijdens een bijzondere bijeenkomst onder de titel 'Wat is er met ons eten gebeurd?' werden besproken door een panel van experts en zo'n twintig kritische voedingsjournalisten en bloggers.


Jort Kelder.

De bijeenkomst was een initiatief van Zonnatura, in ons land al zestig jaar actief als merk dat werkt met 100% natuurlijke en biologische ingrediënten. Jeroen Mustert, algemeen directeur van Zonnatura: "We weten allemaal dat natuurlijke producten beter zijn voor mens en milieu. Maar wij merken ook dat er bij het publiek en in de media nog veel misvattingen en onduidelijkheden zijn als het gaat om natuurlijke en biologische voeding. Zoals misvattingen over glutenvrij eten en onduidelijkheid over de verantwoordelijkheid die voedingsbedrijven moeten nemen richting consument. Onze missie is dat we consumenten beter en gezonder willen laten eten en daarin speelt voorlichting en bewustwording een belangrijke rol. Voor ons reden om deze bijeenkomst te organiseren. Een plek waar ideeën en gedachten worden uitgewisseld, waar we ons transparant opstellen en waar journalisten het panel maar ook óns kritische vragen kunnen stellen."

Onder leiding van Jort Kelder werd een aantal actuele thema's besproken door voedselexperts Prof. Dr. Fred Brouns van het Health Food Innovation Management, schrijver Hans Kraak (77 fabels & feiten over voeding), Jeroen Mustert van Zonnatura en gezondheidscoach Ralph Moorman.


Ralph Moorman.

Etiketten abacadabra

Ondanks verscherpte regelgeving, blijft informatie op verpakkingen een heikel thema. Fabrikanten zijn wettelijk verplicht om belangrijke zaken als samenstelling en voedingswaarde op de etiketten te zetten. Maar toch worden consumenten nog steeds met regelmaat misleid door suggestieve teksten en/of afbeeldingen die nog net binnen die wet vallen. Volgens Zonnatura zegt die informatie ook niet alles: kennis over wat gezond is verandert immers voortdurend. Bij Zonnatura staat duidelijkheid voorop, waarbij een simpel samengesteld product, natuurlijk ook een simpel etiket oplevert.

Toevoegingen

Jeroen Mustert constateert dat er ook nog veel misverstanden zijn over allerlei toevoegingen aan levensmiddelen. Volgens Mustert kunnen bepaalde additieven noodzakelijk zijn in een product. Maar onnodige toevoegingen, bijvoorbeeld om iets er mooier uit te laten zien, vindt hij overbodig: "Een middel toevoegen om een banaan in een muesli te laten glanzen is natuurlijk onzin."

Bestaat er zoiets als 'goede' suiker?

Natuurlijk kwam ook 'suiker' aan de orde. Een korte vragenronde onder de aanwezige journalisten en bloggers maakte duidelijk dat zij goed op de hoogte zijn van de voor- en vooral de nadelen van suiker. In tegenstelling tot veel consumenten, zo bleek uit een filmpje met straatinterviews. Ook voor Zonnatura is suiker een belangrijk issue: Mustert: "We gebruiken geen kunstmatige zoetstoffen en zo min mogelijk geraffineerde suikers. Maar soms is die toevoeging noodzakelijk: suiker geeft niet alleen smaak aan producten, maar is ook belangrijk voor de geur, de textuur en wat we noemen 'het mondgevoel'. Uiteraard proberen we de hoeveelheid suiker zo veel mogelijk te beperken, zoals bij onze nieuwe Spelt Crunchy met rijststroop."

Biologisch altijd beter?

Tijdens de levendige bijeenkomst werd ook gediscussieerd over biologische producten. Vanwege de hogere prijs wordt biologisch eten ook wel 'grachtengordelvoer' genoemd: is dat terecht? En: is biologisch eten altijd gezonder of alleen maar lekkerder? Mustert van Zonnatura is daar duidelijk over: "Wij geloven dat biologische voeding écht beter is voor mens en milieu. Ook al is daar wetenschappelijk gezien nog onenigheid over. Daarnaast zijn wij van mening dat je gebruik moet maken van pure ingrediënten die zo min mogelijk bewerkt zijn. Dat komt de smaak van een product niet alleen ten goede maar zorgt er ook voor dat de goede voedingsstoffen beter bewaard blijven."


De nieuwe Zonnatura-producten werden gepresenteerd.

Nieuwe Zonnatura-producten

Zonnatura had voor de aanwezige journalisten tot slot nog een nieuwtje: maar liefst 30 nieuwe Zonnatura-producten zijn inmiddels in de supermarkten te vinden. Daaronder enkele opmerkelijke nieuwkomers als Quinoa Tomaat & Olijf: een snelle en verantwoorde maaltijd. Verder haver om mee te koken als plantaardige vervanger voor zuivel, glutenvrije meergranenpap met oergraan Teff en Crunchy Amarant ontbijtgranen.

Kijk voor alle productinformatie op www.zonnatura.nl.
Praat mee op facebook.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven