Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Te vol zuivelschap belemmert de groei"

Vecozuivel ziet bio-zuivelconsumptie afnemen

Tholen – De economische recessie is voorbij. Dit heeft volgens Edgar Leblans echter geen positief effect op de zuivelverkoop. De commercieel directeur van Vecozuivel ziet de biologische zuivelconsumptie sinds medio vorig jaar juist afnemen. "De hogere prijs voor biologische zuivel lijkt nu toch een issue te zijn geworden. Ook is het zo dat steeds meer consumenten voor hun boodschappen naar discounters gaan, waar vaak geen biologische zuivelproducten verkrijgbaar zijn", aldus Edgar.


Edgar Leblans bij de fabriek van Vecozuivel aan de Werktuigweg in Zeewolde.

Focus op retailsegment

Vecozuivel focust zich van oudsher voornamelijk op het retailsegment. "Onze directe afnemers bevinden zich buiten het natuurvoedingskanaal. Wel zijn de producten van ons eigen merk bij diverse groothandels verkrijgbaar die ook aan natuurvoedingswinkels leveren." Edgar geeft aan dat het merk Vecozuivel de afgelopen jaren te weinig aandacht heeft gehad en daardoor niet volop in beeld is in de winkels. "We waren te druk met de groeiende productie en de nieuwbouw, hierdoor waren er geen middelen beschikbaar om het merk Vecozuivel te laden. Een groot deel van onze bio-zuivelproducten ligt onder de merknaam Bio+ in de supermarkten. We zijn namelijk één van de grotere licentiehouders van Bio+. Stichting Merkartikel Bio+ heeft als doel om de consumptie van biologische producten voor een ieder toegankelijk te maken en heeft hiervoor het merk Bio+ beschikbaar voor een prominente plek in de supermarktschappen. In de loop van de tijd is de productie van dagverse zuivelproducten onder het merk Bio+ voor Vecozuivel steeds belangrijker geworden."

Vecozuivel is uitgegroeid tot misschien wel de grootste leverancier van dagverse biologische zuivel in kartonnen verpakking in Nederland. "We hebben hierin een geschat marktaandeel van tussen de 40%-50%. De afgelopen jaren hebben we biologische zuivelproducten bereikbaar gemaakt voor alle Nederlandse consumenten. In 2003 verwerkte Vecozuivel 1,5 miljoen kilo biologische melk per jaar en tussen 2004 en 2009 nam dit toe tot 25 miljoen kilo. "Mede dankzij de start van een goede samenwerking met Albert Heijn in 2007, was dit een erg succesvol jaar. Langzaamaan kregen we een steeds groter marktaandeel. Momenteel ligt de verwerking van biologische zuivel op rond de 35 miljoen kilo per jaar."


Een literpak halfvolle melk van het eigen merk Vecozuivel.

"Schrikken soms van prijsverschillen"

Een grote ergernis voor Vecozuivel is volgens Edgar de te lage prijsstelling voor biologische zuivel bij enkele retailers. "Wij hebben geen invloed op de consumentenprijs, die wordt bepaald door de retailers zelf, beïnvloed door het gevecht om de consument tussen de verschillende retailers. Mede hierdoor moeten de buyers van de retailers op het scherpst van de snede de inkoopcontracten onderbrengen. Dit gaat ten koste van de marge van bijvoorbeeld een producent als Vecozuivel, immers wij voelen ons verplicht om de boer een marktconforme melkprijs te betalen. Je schrikt soms van het verschil tussen deze prijzen, kunnen wij het daarvoor als sector nog wel doen? Je kunt altijd 'nee' zeggen, maar dan komen er weer andere zaken om de hoek kijken."

Ook is Edgar van mening dat het zuivelschap te vol is. "Dit belemmert de groei van biologische zuivel en ik voorzie hierin voor de eerstkomende jaren geen verschuivingen. De retailers zijn te veel met zichzelf bezig, het mag niks kosten. Een eigen formule meer body geven is heel belangrijk, maar verlies het contact niet met de kleinere producenten, weet wat daar gaande is. De constante druk op de prijzen maakt de zaken er voor ons niet makkelijker op."

Historie

Vecozuivel is in 1998 opgericht door de broers Van Rouwendaal. Ze begonnen op de melkveehouderij bij hun ouderlijk huis in Leusden met de productie van zuivelproducten. "Dit wilden ze anders dan anderen doen en gezien de gunstige marktvooruitzichten kozen ze voor de biologische werkwijze. Al snel bleek de eigen melkproductie niet afdoende. Daarom besloten ze melk van andere boerderijen af te gaan nemen. De in de zomer van 2012 overleden BD-melkveehouder Gerard Kok was één van de eerste melkleveranciers."

In eerste instantie verkochten de broers de zuivelproducten in de eigen boerderijwinkel en in de directe omgeving middels uitventen. In de loop van de tijd verschoof de afzet steeds meer richting de retail. "Het toenmalige Heidepoort B.V. was de eerste landelijk opererende groothandel van de Vecozuivel-producten. In 2004 maakte de productie een grote sprong toen Superunie besloot om in meer dan 400 winkels Vecozuivel-producten op te nemen. Dat was het eerste grote contract van Vecozuivel. Hierna volgden Albert Heijn en JUMBO Groep Holding."

Voor meer informatie:

Edgar Leblans
Vecozuivel
Werktuigweg 37
3899 AN Zeewolde
036 5494000
edgar@vecozuivel.nl
www.vecozuivel.nl