'Foodelite' gaat voor supermarkten als EkoPlaza en Marqt

De nieuwe Foodshopper Monitor is uit. Daaruit blijkt dat de klassieke horeca (restaurant, café en cafetaria) het moeilijk heeft. Nieuwe eigentijdse eet- en drinkconcepten zetten de toon met formules die appelleren aan een bepaalde levensstijl. De consument is 'hybride': soms is zijn foodgedrag puur rationeel en vindt hij discount goed genoeg. Op een ander moment wil die (ogenschijnlijk) zelfde consument genieten van producten met een verhaal en dat verhaal moet naadloos aansluiten bij zijn levensstijl ofwel zijn sociale status.

Tot deze en vele andere constateringen komt het FoodService Instituut (FSIN) in de nieuwe editie van de Foodshopper Monitor. In deze jaarlijkse uitgave schetsen de analisten van het FSIN de actuele consumententrends op het gebied van voedings- en genotmiddelen.

Allemansvrienden krijgen het moeilijker

"De consument kiest in toenemende mate voor foodconcepten die passen bij zijn levensstijl. Daardoor hebben traditionele horecaconcepten, zoals klassieke cafés, restaurants en zelfs cafetaria's, het moeilijk", zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. "Dat zijn teveel allemansvrienden. Vooral in de grote steden kiest de consument in toenemende mate voor concepten waar hij gelijkgezinden treft en waar hij zich echt thuis voelt. Koffieconcept Bagels & Beans is misschien wel het mooiste voorbeeld. Maar de voorbeelden liggen, zeker in de Randstad, voor het oprapen. Trouwens, je ziet het ook in foodretail gebeuren. Supermarkten als EkoPlaza en Marqt hebben een geheel eigen publiek van zeer bewuste kopers. Je kunt bijna spreken van een nieuwe foodelite, die zich in vele opzichten onderscheidt van de foodmassa."

Een andere belangrijke conclusie uit de Foodshopper Monitor 2014-2015 is:

Bio passeert de grens van 1 miljard euro
Opgeteld bij de 70 miljoen euro in andere kanalen dan de foodretail doorbreekt biologisch de grens van 1 miljard euro. Bionext rekent op 2 miljard euro omzet in 2018. In de supermarkt kiezen méér consumenten af en toe voor biologisch. Bij vegetarische producten zit de groei in de flexitariërs, niet in de vegetariërs.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven