Nederland staat op de derde plek van de Enabling Trade Index, een jaarlijkse ranglijst van het World Economic Forum (WEF) die meet hoe gemakkelijk het is om handel te drijven met en vanuit een land.
Volgens minister Lilianne Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) is deze hoge score belangrijk voor de kracht van onze economie. "We verdienen bijna een derde van ons inkomen met handel. Voor groei en banen is het cruciaal dat we het voor bedrijven zo makkelijk mogelijk maken om zaken te doen over de grens."
Nederland scoort met name hoog op het gebied van infrastructuur en douaneprocedures. De Haven van Rotterdam wordt in het rapport nadrukkelijk geprezen. Bovendien doet Nederland het goed op het gebied van instituties zoals het rechtssysteem, openheid voor buitenlandse investeringen en zakelijke ICT-toepassingen. Alleen Singapore (1) en Hong Kong (2) scoren hoger.
Het rapport breekt bovendien een lans voor maatregelen om ontwikkelingslanden meer te laten profiteren van handel. Die landen staan beduidend lager op de ranglijst door zaken als bureaucratie, corruptie aan de grens en gebrekkige infrastructuur. Ploumen ziet dit als een steun voor haar agenda van hulp, handel en investeringen. "Deze index laat zien hoe belangrijk het is dat we ook dat soort handelsbarrières aanpakken." Het rapport roemt in dit verband de afspraken over douane-afhandeling die zijn gemaakt tijdens de recente WTO-top in Bali. "Daar moeten we dus daadkrachtig mee aan de slag", aldus Ploumen. "Zo kunnen we met relatief weinig hulpgeld ervoor zorgen dat bedrijven er gaan investeren en daarmee zorgen voor banen, belastinginkomsten en betere producten."
Met de ranglijst meet het WEF voor 138 landen in hoeverre de instituties, het beleid en de harde infrastructuur van een land vrijhandel faciliteren. De index bestaat uit vier hoofdgebieden: markttoegang, douaneprocedures, infrastructuur en algemene bedrijfsomgeving.

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen maand
- Lidl als eerste grote retailer met alle winkels biologisch gecertificeerd
- Fotoreportage zomereditie BIOFACH - de Nederlandse exposanten
- Poiesz koopt de tienduizend kilo biologische broccoli, bestemd voor de composthoop, van Friese teler
- Biohuis teleurgesteld over verkennend gesprek met kabinet over stikstof
- Sri Lanka verklaart zich failliet nadat het een jaar geleden de biologische teelt bij wet oplegde
Ranglijst bevestigt belang van combinatie hulp en handel
Derde plek voor Nederland in handelsindex
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-07-20 Nieuw project voor CO2 behandeling van hele containers
- 2022-07-19 Thuisbezorgd.nl gaat boodschappen van Marqt bezorgen
- 2022-07-04 Een vrachtwagen vol biologische repen en koekjes
- 2022-07-01 Fietsende koerierspeloton Groenbezorgen groeit als kool
- 2022-07-01 "Uienhandel en opslag maakt ons een ideale schakel tussen producent en afnemer"
- 2022-06-27 Opeenhoping van lege containers in Rotterdam
- 2022-06-27 Efarmz neemt Belgische activiteiten van Gorillas over
- 2022-06-23 Kabinet maakt extra vaart met schone vrachtwagens
- 2022-06-21 Importcontroles hoog-risicoproducten wijzigen per 1 juli 2022
- 2022-06-16 "Digitalisering in de logistiek is noodzakelijk om voedselverspilling tegen te gaan"
- 2022-06-14 "'Just-In-Time'-aankomsten leidt tot 14% minder CO2-uitstoot door containerschepen"
- 2022-06-14 Albert Heijn ontvangt award voor verduurzaming van logistiek
- 2022-06-10 STILL introduceert RXE 10-16C als nieuwste telg in de e-truck familie
- 2022-06-09 Europa doet diesel- en benzineauto's vanaf 2035 in de ban
- 2022-06-08 Problemen exporteurs blijven enorm, grote zorgen om personeelstekorten
- 2022-05-31 Bijna 3 keer zo veel subsidieaanvragen elektrische trucks als er beschikbaar is
- 2022-05-18 RDW: drie mogelijkheden VIN-inslag (land)bouwvoertuigen
- 2022-04-26 Kabinet trekt 40 miljoen euro uit voor subsidie elektrische trucks
- 2022-04-25 Vanaf mei moeten voertuigen en chauffeurs geregistreerd worden bij NIWO
- 2022-04-25 De autonome vorkheftruck voor het laden en lossen van opleggers