Omzet webwinkels met 9% gegroeid

De omzet van webwinkels is in 2012 met negen procent gegroeid naar 9,8 miljard euro. Dat stelt brancheorganisatie Thuiswinkel.org in het halfjaarlijkse rapport Thuiswinkel Markt Monitor 2012-2. De brancheclub vertegenwoordigt naar eigen zeggen 1.700 webwinkels. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org, claimt dat de recessie nog geen invloed heeft op de online retailbranche.

Gemiddeld bestelde mensen acht producten of diensten online in 2012, acht procent meer dan in 2011. Er kwamen 400.000 online kopers bij naar een totaal van 10,58 miljoen, vier procent meer dan in 2011. De motor achter de omzetgroei van webwinkels verschuift wel van nieuwe online kopers naar een grotere aankoopfrequentie.

Het totaal aantal online bestellingen groeide met 13 procent naar 88 miljoen. Omdat het aantal bestellingen harder groeide dan de omzet, is het gemiddelde orderbedrag gedaald in 2012. Consumenten besteden 111 euro per order, vier procent minder dan in 2011.

Er werd volgens de Thuiswinkel Markt Monitor vooral meer omzet gehaald uit productbestedingen +12%), onder meer speelgoed en kleding. De omzet uit diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets, groeide met zes procent. Bij producten behoorden grote segmenten zoals kleding met een omzet van 730 miljoen (+16%) en (mobiele) telecom met een omzet van 1,25 miljard (+14%) tot de sterkste stijgers ten opzichte van 2011. Reizen blijft het grootste segment, met een omzet van 3,8 miljard euro (+4%). De sterkst stijgende segmenten in 2012 zijn speelgoed (+28%, naar 83 miljoen euro), muziek/downloads (+27 procent, naar 103 miljoen euro) en huis&tuin (+23 procent naar 158 miljoen euro).

Volgens Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, zijn relatief nieuwe segmenten bezig met een inhaalslag. Een toenemend aanbod, de groei van het mobiele kanaal, scherpe prijzen en een groter vertrouwen in online aankopen zorgen ervoor dat de consument steeds vaker de weg naar webwinkels uit zowel traditionele als sterk opkomende segmenten weet te vinden, zo stelt hij.

In 2013 wordt een groei van 8 procent van de online markt verwacht naar een jaaromzet van 10,5 miljard euro. Consumenten zullen volgens het rapport van Thuiswinkel.org steeds vaker en meer online gaan bestellen. Dit heeft drie oorzaken:

  • Snelle en flexibele levertijden en goede retourprocedures zorgen voor een groei van het aantal bestellingen.
  • De sterke opkomst van het mobiele kanaal (tablets en smartphones) draagt bij aan de groei in volume.
  • Consumenten zijn steeds meer online en gebruiken het mobiele kanaal (tablet en smartphone) steeds vaker om producten en winkels te vinden en direct een online aankoop te doen.

De beschikbaarheid en overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (winkel, internet en mobiel) zorgen ervoor dat consumenten steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Consumenten zullen daarom nog vaker kiezen voor het internet als transactiekanaal, verwacht Thuiswinkel.org.

Blauw Research, verantwoordelijk voor de onderzoeksresultaten stelt dat in 2017 naar verwachting de totale markt voor online consumentenbesteding fors is gestegen. De markt voor online producten zal dan ruim 10 procent beslaan van de totale detailhandel in Nederland (food + non food).

Bron: Telecompaper

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven