Jan Jacob van Dijk, gedeputeerde van de provincie Gelderland heeft in zijn blog op de provincie-website aandacht geschonken aan de 2%-eis van de retail en de effecten op duurzaam ondernemen in met name de agrarische sector: "Afgelopen weken kwam de ware aard van de retailsector naar boven. Ondanks alle mooie beloften meer te willen doen aan diervriendelijke producten, slaagden ze er in om hun zorgvuldig opgepoetste imago met één actie om zeep te helpen. Niet alleen Albert Heijn, maar in zijn kielzog kondigden bijna alle grote supermarkten een eenzijdige verlaging van de prijzen aan.
'Het is goed voor de consument', wordt er dan vaak geroepen, maar zelfs dat bleef dit keer achterwege. De fabrikanten moesten de uitbreiding van de winkels en het assortiment gaan betalen.
Nu zult u zich afvragen waarom een gedeputeerde van de provincie Gelderland zich met prijsafspraken van de supermarkt op de hoek en de leveranciers moet bemoeien. Dat is vrij simpel. In de Provinciale Staten wordt veel nadruk gelegd op dierenwelzijn, milieu en een zorgvuldig gebruik van het landschap. De overheid stimuleert dit met (belasting-) geld, regels en andere middelen. Boeren moeten meer doen voor hun dieren en voldoen aan hoge milieu eisen. Een politieke wens en een duidelijke roep uit de samenleving.
Maar dan moeten de agrarische ondernemers wel in staat worden gesteld om dat te kunnen. Dan moeten ze wel een eerlijke prijs krijgen voor hun producten, zodat grote investeringen in luchtwassers en diervriendelijke stallen ook terugverdiend kunnen worden. Gewoon een eerlijke boterham. Een eenzijdig opgelegde prijsverlaging van de grote retailers helpt dan beslist niet. Het maakt de verdienmodellen voor een diervriendelijke, milieu- en landschapsbewuste agrarische sector onmogelijk. Wat wel helpt zijn retailers die het lef en de moed hebben om niet op de 'kleintjes' te letten, maar op het grote geheel en de langere termijn. Ook voor de boerenfamilies die hun dagelijkse boodschappen bij de supermarkt moeten kunnen blijven betalen."
Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk:
"Supermarkten, kort geen 2% maar betaal een eerlijke prijs!"
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten