Binnen de supermarktbranche zal een verdere toename van private label producten te zien zijn. Dat zegt het Economisch Bureau van ABN-AMRO in haar Sector Update Supermarkten. De grens van 30% marktaandeel zal ook in Nederland snel behaald worden en ook daarna lijkt de groei er nog niet uit.
"Vooral op het gebied van biologische en duurzame producten valt er nog een slag te halen voor private label producten. Er is voldoende vraag naar deze producten en ze zijn redelijk ingeburgerd in het assortiment van supermarkten. De totale bestedingen aan duurzame producten in de supermarkt besloeg meer dan 750 miljoen euro in 2010 en groeit nog steeds. Dit maakt instappen in deze markt voor private label partijen aantrekkelijk. Voor supermarkten is dit positief vanwege de meestal hogere marges, voor consumenten betekent het vooral ook dat duurzame producten betaalbaar zullen blijven. Wanneer de consument meer bekend raakt met duurzame producten uit het private label assortiment zullen daar op hun beurt ook de A-label fabrikanten weer van profiteren waardoor ook zij meer en nieuwe duurzame producten zullen introduceren. Ook voor hen is dit aantrekkelijk omdat op deze producten vaak een wat hogere marge behaald kan worden. Vooralsnog is de consument bereid te betalen voor duurzaam, hoewel het prijsniveau tussen duurzame producten en de 'standaard'-lijn op den duur zal verkleinen."
Lees de Sector Update Supermarkten hier
Bron: ABN AMRO

Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
- Partij voor de Dieren Zuid-Holland wil af van energieslurpende glastuinbouw
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
- "Als de biologische appelverkoop niet stijgt, zullen we onze Jonagold nooit verkocht krijgen"
- Welke taal spreken koeien?
- Eigenaren Sprinklr zien af van winst, het vergroten van de biodiversiteit heeft prioriteit
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
"Vooral op gebied van bio-producten valt er nog een slag te halen"
ABN AMRO verwacht toename private label in supermarkt
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-27 Franse wet geeft AGF-sector meer macht bij retailers
- 2023-01-26 Onbemand voertuig bezorgt eerste boodschappen voor Colruyt
- 2023-01-24 "De voedselketen moet veel transparanter"
- 2023-01-23 Consument besteedt 36% meer aan biologisch
- 2023-01-23 "Retail aan zet in ambitie 15% biologisch"
- 2023-01-20 Aldi start samenwerking met Naturland
- 2023-01-18 Marktaandelen 2022: AH de grote winnaar, toename hard discount onduidelijk
- 2023-01-17 Prijzen AGF stegen afgelopen jaar flink in ogen van consumenten
- 2023-01-17 Aldi Zwitserland bant ingevlogen AGF uit het schap
- 2023-01-13 Natuurvoeding Joure wordt 34e Odin winkel
- 2023-01-13 "Klant blijft biologisch kopen, maar kiest goedkopere varianten"
- 2023-01-12 Odin Veenendaal is open
- 2023-01-09 Superscanner visualiseert prijsstijgingen in de supermarkt
- 2023-01-06 Bio-producten van Albert Heijn in de prijzen
- 2023-01-04 Crisp sloot 2021 af met verlies van ruim 15 miljoen euro
- 2023-01-03 De kracht van dichtbij: 60% van alle aankopen vindt over 5 jaar lokaal plaats
- 2022-12-23 Het was een wonderlijk jaar bij Odin
- 2022-12-21 Colruyt-medewerkers zetten producten anderhalf uur per dag sneller in de rekken
- 2022-12-21 Berrie Franken neemt Ekoplaza in Nijmegen over
- 2022-12-21 Fluitekruid in Winsum wordt 33e Odin winkel