Binnen de supermarktbranche zal een verdere toename van private label producten te zien zijn. Dat zegt het Economisch Bureau van ABN-AMRO in haar Sector Update Supermarkten. De grens van 30% marktaandeel zal ook in Nederland snel behaald worden en ook daarna lijkt de groei er nog niet uit.
"Vooral op het gebied van biologische en duurzame producten valt er nog een slag te halen voor private label producten. Er is voldoende vraag naar deze producten en ze zijn redelijk ingeburgerd in het assortiment van supermarkten. De totale bestedingen aan duurzame producten in de supermarkt besloeg meer dan 750 miljoen euro in 2010 en groeit nog steeds. Dit maakt instappen in deze markt voor private label partijen aantrekkelijk. Voor supermarkten is dit positief vanwege de meestal hogere marges, voor consumenten betekent het vooral ook dat duurzame producten betaalbaar zullen blijven. Wanneer de consument meer bekend raakt met duurzame producten uit het private label assortiment zullen daar op hun beurt ook de A-label fabrikanten weer van profiteren waardoor ook zij meer en nieuwe duurzame producten zullen introduceren. Ook voor hen is dit aantrekkelijk omdat op deze producten vaak een wat hogere marge behaald kan worden. Vooralsnog is de consument bereid te betalen voor duurzaam, hoewel het prijsniveau tussen duurzame producten en de 'standaard'-lijn op den duur zal verkleinen."
Lees de Sector Update Supermarkten hier
Bron: ABN AMRO
Abonneren
Vacatures
"Vooral op gebied van bio-producten valt er nog een slag te halen"
ABN AMRO verwacht toename private label in supermarkt
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"
- 2023-08-28 'Zie dat je supermarkt maar eens doen'
- 2023-08-24 Picnic opent grootste hub in Nederland
- 2023-08-23 Picnic wil de helft van de Duitse bevolking bereiken