"Vooral op gebied van bio-producten valt er nog een slag te halen"
ABN AMRO verwacht toename private label in supermarkt
"Vooral op het gebied van biologische en duurzame producten valt er nog een slag te halen voor private label producten. Er is voldoende vraag naar deze producten en ze zijn redelijk ingeburgerd in het assortiment van supermarkten. De totale bestedingen aan duurzame producten in de supermarkt besloeg meer dan 750 miljoen euro in 2010 en groeit nog steeds. Dit maakt instappen in deze markt voor private label partijen aantrekkelijk. Voor supermarkten is dit positief vanwege de meestal hogere marges, voor consumenten betekent het vooral ook dat duurzame producten betaalbaar zullen blijven. Wanneer de consument meer bekend raakt met duurzame producten uit het private label assortiment zullen daar op hun beurt ook de A-label fabrikanten weer van profiteren waardoor ook zij meer en nieuwe duurzame producten zullen introduceren. Ook voor hen is dit aantrekkelijk omdat op deze producten vaak een wat hogere marge behaald kan worden. Vooralsnog is de consument bereid te betalen voor duurzaam, hoewel het prijsniveau tussen duurzame producten en de 'standaard'-lijn op den duur zal verkleinen."
Lees de Sector Update Supermarkten hier
Bron: ABN AMRO