"Marqt-oprichter Quirijn Bolle: "De winkel die ik voor me zie, staat er nog niet"

'Echt eten keten' Marqt timmert al ruim vier jaar aan de weg, een tijd waarin even veel nieuwe vestigingen zijn geopend. Dat de groei organisch verloopt, vindt oprichter Quirijn Bolle op de site van GS1 een prima zaak. Maar: 'de winkel die ik voor me zie, staat er nog niet'.

Al sinds de opening van de eerste zaak in 20008 vliegen rond de uitbreiding van winkelketen Marqt de meest wilde getallen in het rond. Daar lijkt tot nu toe nog maar weinig van terecht gekomen. Marqt heeft op dit moment een bescheiden aantal van vier winkels, twee in Amsterdam en een vestiging in Haarlem en een in Den Haag. Onlangs werd bekend dat de keten, die als doelstelling heeft om 'echt eten naar de massa te brengen', nu snel gaat uitbreiden. Voor het einde van het jaar komen er nog eens vier nieuwe winkels bij en in 2013, zo is de planning, nog eens zeven.

Pandeigenaren

Marqt-oprichter Quirijn Bolle erkent dat het niet zo snel gaat als gehoopt. Maar hij lijkt er niet echt mee te zitten: "Er zijn doelstellingen. Er is potentie. Maar de vage getallen uit het begin zijn uit de lucht gegrepen. Dat gaat vervolgens een eigen leven leiden." Volgens Bolle gaat de uitbreiding 'zo snel als het gaat'. Het vinden van geschikte locaties blijkt namelijk een hels karwei, waarbij talloze grote en kleine hobbels moeten worden overwonnen. Er moeten bestemmingsplannen worden gewijzigd. Gemeentes en pandeigenaren worden overtuigd. Grote ketens azen op dezelfde locaties. En als het eind bijna in zicht is, dan ketst de boel vaak alsnog op het allerlaatste moment af. Bolle: "Er lopen soms wel tien trajecten naast elkaar. Dat kost erg veel tijd, zeker als er dan maar eentje doorgaat."

Unieke relatie

Maar Bolle heeft geduld. Hij zegt dat de afgelopen periode nuttig besteed is. "We hebben hard gewerkt aan de logistieke processen." Volgens Bolle heeft Marqt een unieke relatie met haar versleveranciers. Partners noemt hij ze. Deze leveranciers van brood, vlees, vis en groente kunnen in tegenstelling tot de Unilevers van deze wereld niet heel makkelijk opschalen bij een toenemende vraag. Dat druist in tegen de vaak specifieke, duurzame manier van produceren die ze hanteren. Bolle: "Als we groeien, kunnen we niet tegen een kleine boer zeggen dat ie maar snel een fabriek moet bouwen."

Marktplein

De relatief geringe omvang van de leveranciers van Marqt vraagt om een heel eigen, flexibel logistiek systeem. Daarvoor heeft de duurzame keten een IT-platform ontwikkeld onder de naam Marqtcentral. Dit is een webbased systeem (wat dus geen extra investeringen van de leveranciers vergt) waar ze kunnen inloggen en artikelgegevens muteren. Bolle: "Door onze leveranciers op deze manier te betrekken bij het proces, kunnen ze dynamisch reageren op de vraag uit onze winkels. En wij kunnen dynamisch reageren op hun aanbod." Een virtueel en doorlopend marktplein is het resultaat. Volgens Bolle was het noodzakelijk om met een eigen systeem te komen naast EDI, waar Marqt overigens ook gebruik van maakt. "De kaasjes van onze kaasboer zijn nou eenmaal moeilijk in een standaard vast te leggen."

Streepje voor

Serieus werk maken van duurzaamheid maakt het uitbreiden van Marqt er niet eenvoudiger op. Zo is het vinden van leveranciers in de nabijheid van de winkels een complicerende factor bij de groei van de keten. Per plaats wordt gezocht naar de meest geschikte boeren en vissers in de omgeving. Die moeten er dan natuurlijk wel zijn. Maar Marqt heeft volgens Bolle ook een paar unieke eigenschappen, die de keten juist een streepje voor geven bij de groei en ontwikkeling.

Kwalitiatieve huurders

Hij noemt het voorbeeld van de vestiging in de Amsterdamse Utrechtsestraat. Hier staat het nieuwe kantoorpand The Bank, gevestigd in een voormalig ABN AMRO-kantoor. Bolle: "De eigenaar had met gemak een andere keten voorrang kunnen geven. Maar omdat het pand duurzaam gebouwd is en er kwalitatieve huurders moesten worden aangetrokken, werd de locatie ons gegund. We worden sowieso vaak als eerste uitgenodigd. Ontwikkelaars, die willen diversifi├źren, weten dat ze samen met ons ander soorten huurders aantrekken."

Prijsniveau

Terugkijkend op de eerste fase die Marqt nu achter de rug heeft, is oprichter Bolle over een aantal zaken tevreden. Zijn doel om Nederlandse consumenten weer iets terug te geven van een bepaalde kwaliteitsperceptie, komt stapje voor stapje dichterbij. "We zien dat de winkels groeien en het aantal afgerekende items ook toeneemt." Kritiek dat het prijsniveau wel erg afwijkt in vergelijk met de reguliere supermarkten, doet Bolle af als 'appels met peren vergelijken'. "Onze producten kun je qua kwaliteit en duurzaamheid niet vergelijken met dat wat grootschalige fabrikanten maken. Daar zijn het product en de werkelijke prijs totaal van elkaar los gezongen geraakt."

Onvoldoende aantrekkelijk

Toch is volgens Bolle, ondanks de aanstaande uitbreiding en toenemende omzet, Marqt nog niet af. "Ik heb een winkel in m'n hoofd en die staat er nog niet. Er is nog zo veel te verbeteren. Van de verpakkingen van de kruidenierswaren die nog onvoldoende aantrekkelijk zijn tot de verbetering van de continuïteit en controle op kwaliteit; er is nog volop werk aan de winkel. We worden toegankelijker en de stappen die we gezet hebben, werpen hun vruchten af. Het is hard zwoegen. Maar we leggen er telkens een steentje bij."

Bron: GS1

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven