Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rijk of arm, Zwitsers zijn fan van biologisch voedsel

In Europa kopen alleen de Denen gemiddeld meer biologisch voedsel dan de Zwitsers. De bio-consumenten in Zwitserland zijn nu in alle lagen van de samenleving terug te vinden. Maar waarom zijn de mensen bereid om meer te betalen voor biologisch voedsel?

"Wij investeren hiermee in onze gezondheid", vertelt een jonge moeder van drie kinderen aan Swissinfo.ch. Ze koopt veel bij een biologische groenteboer die in het oude gedeelte van Bern op de markt staat. "Dit terwijl ik weet dat ik hiervoor veel minder zou betalen in goedkopere supermarkten. Mensen die niet biologisch kopen zijn er niet van overtuigd, of ze realiseren zich niet dat er een verschil in kwaliteit is. Het smaakt beter en is langer houdbaar."

Ook persfotograaf Allessandro della Valle is een vaste klant van de groentekraam. Hij is ervan overtuigd dat de kwaliteit beter is. "Voor mij is de smaak heel belangrijk. Ik kan hier de beste tomaten in de wereld vinden. Wat voor mij nog meer telt dan het feit dat het biologisch is, is dat de producten lokaal geteeld zijn. Ik ga voor seizoensproducten die van dichtbij komen."

De 19-jarige Naïma Blaser werkt één of twee keer per week op de kraam. "We hebben veel vaste klanten uit alle lagen van de samenleving, met inbegrip van mensen met een laag inkomen", zegt ze. Naïma verkoopt biologische producten van de boerderij van haar ouders in Salavaux.

Cornelia Hugi, al meer dan dertig jaar manager van een coöperatie die gericht is op duurzaam geteelde producten in Bern, is van mening dat de zorg voor het milieu één van de belangrijkste argumenten is voor het kiezen voor biologisch. "Mensen die bij ons kopen ontmoeten tijdens hun bezoek aan de winkel soms zelfs de teler die de producten zelf naar de winkel komt brengen."

Sara Stalder, hoofd van de Zwitserse Consumentenbond, zegt het marktaandeel van slechts 6 procent het gevolg is van het prijsverschil. "Ongeveer een derde van de consumenten moet op de centen letten wanneer ze voedsel kopen. Zelfs in het rijke Zwitserland, is dat voor sommigen echt bepalend. Voor deze groep zijn bio-producten echt een luxe. Velen gaan ook voor bio-voedsel wanneer ze kinderen hebben, die ze graag gezonde voeding voor willen schotelen."

Bron: Swissinfo
Publicatiedatum: