In Europa kopen alleen de Denen gemiddeld meer biologisch voedsel dan de Zwitsers. De bio-consumenten in Zwitserland zijn nu in alle lagen van de samenleving terug te vinden. Maar waarom zijn de mensen bereid om meer te betalen voor biologisch voedsel?
"Wij investeren hiermee in onze gezondheid", vertelt een jonge moeder van drie kinderen aan Swissinfo.ch. Ze koopt veel bij een biologische groenteboer die in het oude gedeelte van Bern op de markt staat. "Dit terwijl ik weet dat ik hiervoor veel minder zou betalen in goedkopere supermarkten. Mensen die niet biologisch kopen zijn er niet van overtuigd, of ze realiseren zich niet dat er een verschil in kwaliteit is. Het smaakt beter en is langer houdbaar."
Ook persfotograaf Allessandro della Valle is een vaste klant van de groentekraam. Hij is ervan overtuigd dat de kwaliteit beter is. "Voor mij is de smaak heel belangrijk. Ik kan hier de beste tomaten in de wereld vinden. Wat voor mij nog meer telt dan het feit dat het biologisch is, is dat de producten lokaal geteeld zijn. Ik ga voor seizoensproducten die van dichtbij komen."
De 19-jarige Naïma Blaser werkt één of twee keer per week op de kraam. "We hebben veel vaste klanten uit alle lagen van de samenleving, met inbegrip van mensen met een laag inkomen", zegt ze. Naïma verkoopt biologische producten van de boerderij van haar ouders in Salavaux.
Cornelia Hugi, al meer dan dertig jaar manager van een coöperatie die gericht is op duurzaam geteelde producten in Bern, is van mening dat de zorg voor het milieu één van de belangrijkste argumenten is voor het kiezen voor biologisch. "Mensen die bij ons kopen ontmoeten tijdens hun bezoek aan de winkel soms zelfs de teler die de producten zelf naar de winkel komt brengen."
Sara Stalder, hoofd van de Zwitserse Consumentenbond, zegt het marktaandeel van slechts 6 procent het gevolg is van het prijsverschil. "Ongeveer een derde van de consumenten moet op de centen letten wanneer ze voedsel kopen. Zelfs in het rijke Zwitserland, is dat voor sommigen echt bepalend. Voor deze groep zijn bio-producten echt een luxe. Velen gaan ook voor bio-voedsel wanneer ze kinderen hebben, die ze graag gezonde voeding voor willen schotelen."
Bron: Swissinfo

Abonneren
Vacatures
- Manager Quality Assurance (QA)
- Accountmanager Data Management - Agri
- Head Grower Greenhouse Canada
- Lead Auditor Kwaliteit & Processen
- Junior account manager
- Accountmanager
- Teeltmanager Proces en kwaliteit
- Senior Commercieel Manager
- Commercieel medewerker / Verkoper AGF
- Keurmeester AGF
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
- PFAS gevonden in biologische eieren in Denemarken
- Biologische sector is ondanks grote uitdagingen positief gestemd
- Uniek korte-keten-concept van graan tot brood gepresenteerd
- "Wij maken bio-pindakaas met hart en ziel, daarom maken wij kans tegenover het grote geld"
- Minister van der Wal enthousiast over stikstofplan Joost Samsom
Top 5 - afgelopen maand
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-01-30 Tweede Oogst-winkel opent in Woerden
- 2023-01-23 Crisp neemt maaltijdbox De Krat over
- 2023-01-17 Streekplein: biologische parels van eigen erf
- 2023-01-12 "Momenteel krijg ik veel vraag naar biobrood"
- 2023-01-12 Groenteman Jos van der Lee rondt zijn prijzen naar beneden af
- 2023-01-10 3PointBox ontwikkelt oplossing voor onbemande verkooppunten
- 2023-01-06 Extra geld in het laatje voor natuurvoedingswinkel dankzij pakketpunt
- 2023-01-04 Biologisch aanbod in Oostenrijk in een oogopslag
- 2023-01-03 Drukte bij ZustainaBox na jaarwisseling zeker nog niet voorbij
- 2022-12-23 Reken de echte prijs van je kerstmaaltijd uit
- 2022-12-23 Wetswijzigingen voor detailhandel per 1 januari 2023
- 2022-12-21 Tool berekent het landgebruik van individuele voedingskeuzes
- 2022-12-16 Korte ketens: de (on)mogelijkheden in de Nederlandse food- en agrisector
- 2022-12-14 Maaltijdbox-vergelijking: Consumentenbond geeft Ekomenu 10 sterren
- 2022-12-09 In 'Out of Office' bouwen mensen met een burn-out stal om tot hoevewinkel bij bio-boerderijen
- 2022-11-17 "De gestegen kosten zijn niet meer terug te verdienen"
- 2022-11-07 Leefbaarheid in gevaar door druk op winkels
- 2022-11-07 "Nog steeds meer omzet dan voor de pandemie"
- 2022-11-02 Duurzaam verpakte fruitmanden voor retail en bio-Navelina’s voor de sappers
- 2022-11-02 Weer lokaal en biologisch ontbijt voor basisschoolleerlingen in Heino en omgeving