Abonneren

Vacatures

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Supermarkten in 2011 duidelijker over duurzaamheid

Nederlandse supermarktketens hebben in 2011 weer mijlpalen bereikt voor verantwoord ondernemen. Zo zijn drie ketens volledig overgestapt op groene stroom en heeft na supermarkt Plus ook Spar gekozen om alleen nog eerlijke bananen te verkopen. Rank a Brand onderzocht de online beschikbare duurzaamheidsverslagen van de 20 grootste supermarktketens in Nederland, en zette de concrete doelstellingen en prestaties op een rij. Net als in 2010 komt Albert Heijn als beste uit de bus, gevolgd door Deen.

Details

Nederlandse supermarktketens hebben in 2011 weer mijlpalen bereikt voor verantwoord ondernemen. Zo zijn drie ketens volledig overgestapt op groene stroom en heeft na supermarkt Plus ook Spar gekozen om alleen nog eerlijke bananen te verkopen. Rank a Brand onderzocht de online beschikbare duurzaamheidsverslagen van de 20 grootste supermarktketens in Nederland, en zette de concrete doelstellingen en prestaties op een rij. Net als in 2010 komt Albert Heijn als beste uit de bus, gevolgd door Deen supermarkten.
 

Meer transparantie

Transparantie over verantwoord ondernemen is bij de supermarkten iets verbeterd. Rank a Brand woordvoerder Verie Aarts: "De scores van de supermarktketens zijn gemiddeld met 40 procent omhoog gegaan. Zo rapporteren Dekamarkt en Jumbo nu hun omzetaandeel voor biologische producten. Andere ketens zijn duidelijker over eerlijke koffie, eerlijke chocolade, verantwoorde vis, of diervriendelijker vlees. Met die informatie kunnen wij de supermarkten steeds scherper vergelijken."

Foldertjesmentaliteit

Volgens Aarts ligt er desondanks nog steeds een kloof tussen de marketing en duidelijkheid over de prestaties. "Bijna iedere supermarkt geeft op de eigen website een beschrijving over duurzaam gevangen vis, diervriendelijk vlees, scharreleieren, biologische en fairtrade producten, energiebesparing en minder verpakkingen. Maar voor welk deel van de verkoop geldt dit, of met welk percentage is afval en energiegebruik verminderd? Het is nu van belang dat de supermarkten een overstap maken van alleen foldertjesmentaliteit naar ook een jaarlijkse duurzaamheidsverslaglegging. De consument moet dus nog even wachten voordat de eerste supermarktketen aantoont volledig groen en eerlijk te werken. Maar elke stap in die richting juichen we toe."

Over Rank a Brand

Rank a Brand geeft consumenten de mogelijkheid om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, het klimaat en arbeidsomstandigheden. Op www.rankabrand.nl kunnen consumenten vergelijken hoe transparant, groen en fair hun favoriete merken zijn. Ruim 800 merken zijn inmiddels beoordeeld, in de sectoren kleding, elektronica, travel, telecom, websites, media, auto's, supermarkten en eten & drinken.

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven