Welke zijn de keuzecriteria wanneer u een voedingsproduct koopt? Dat was de vraag die aan iets meer dan 600 personen in maart jongstleden werd voorgelegd door OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (België).
Het antwoord dat spontaan het meest als eerste werd gegeven (top of mind), was daarbij de prijs. Voor 43 procent van de ondervraagden ligt dat criterium bovenaan, veel meer dan de kwaliteit (slechts bij 20 procent van de ondervraagden top of mind) of de versheid (voor 15 procent van de ondervraagden het belangrijkste criterium). Vervolgens komen nog de smaak (6 procent), het biologisch karakter van het product (3 procent) en de beschikbare informatie op de verpakking (3 procent).
Het is maar in tweede orde, wanneer men de ondervraagde verder criteria laat opnoemen of wanneer men hem of haar andere keuzemogelijkheden voorlegt, dat kwaliteit, versheid, smaak en veiligheid naar voor komen. Opmerkelijk is ook dat 'afwezigheid van Ggo's' voor geen enkele van de ondervraagden top of mind is en ook spontaan nauwelijks wordt vernoemd. Wanneer het echter voorgelegd wordt, wordt dat punt plots wel voor 55 procent van de ondervraagden een keuzecriterium.
Wat meteen aangeeft dat men zeer voorzichtig moet zijn met de interpretatie van de resultaten van dergelijke enquêtes. Anderzijds kan men er toch niet omheen dat de prijs het allerbelangrijkste aankoopcriterium is. Ten opzichte van een analoge enquête vorig jaar is dat belang gestegen van 28 naar 43 procent.
Bron: Landbouwleven.be
Biologisch karakter vrij onbelangrijk
Prijs blijft belangrijkste keuzecriterium
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-12-06 Alnatura realiseert omzetstijging van 2,3% tegen de trend in de sector in
- 2023-12-05 "Voedselaanbod kan snel duurzamer"
- 2023-12-05 Ook PLUS stopt met plastic wegwerpzakjes voor groenten en fruit
- 2023-12-05 Voedselverspilling in supermarkten daalt met 17,4% ten opzichte van 2018
- 2023-12-05 Wie zoet is krijgt (biologisch) lekkers...
- 2023-12-04 Meldpunt voor onterechte duurzaamheidsclaims
- 2023-12-01 Duitsland: Netto Marken-Discount steunt overheidsinitiatief om biologische voeding te promoten
- 2023-12-01 "Aandeel biologisch daalt bij Lidl"
- 2023-11-29 Joren Jacobs gaat afscheid nemen van Nieuw Mos
- 2023-11-29 Het vervolg: tweede ontmoeting jonge winkeliers bij Goodyfood in Hilversum
- 2023-11-27 "Herbruikbare tas meenemen tijdens het winkelen moet nieuwe norm worden"
- 2023-11-21 Sebastiaan Kuipers nu ook eigenaar van Groningse Ekoplaza
- 2023-11-20 Eko Heerlijk Wormerveer viert 12,5-jarig bestaan
- 2023-11-16 Online supermarkt Crisp haalt €35 miljoen op voor groei
- 2023-11-16 Bio-supermarktketen basic nu officieel onderdeel van tegut…
- 2023-11-16 "Supermarkten kunnen directe invloed hebben op tegengaan diabetes type 2-ramp"