Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Biologisch karakter vrij onbelangrijk

Prijs blijft belangrijkste keuzecriterium

Welke zijn de keuzecriteria wanneer u een voedingsproduct koopt? Dat was de vraag die aan iets meer dan 600 personen in maart jongstleden werd voorgelegd door OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (België).

Het antwoord dat spontaan het meest als eerste werd gegeven (top of mind), was daarbij de prijs. Voor 43 procent van de ondervraagden ligt dat criterium bovenaan, veel meer dan de kwaliteit (slechts bij 20 procent van de ondervraagden top of mind) of de versheid (voor 15 procent van de ondervraagden het belangrijkste criterium). Vervolgens komen nog de smaak (6 procent), het biologisch karakter van het product (3 procent) en de beschikbare informatie op de verpakking (3 procent).

Het is maar in tweede orde, wanneer men de ondervraagde verder criteria laat opnoemen of wanneer men hem of haar andere keuzemogelijkheden voorlegt, dat kwaliteit, versheid, smaak en veiligheid naar voor komen. Opmerkelijk is ook dat 'afwezigheid van Ggo's' voor geen enkele van de ondervraagden top of mind is en ook spontaan nauwelijks wordt vernoemd. Wanneer het echter voorgelegd wordt, wordt dat punt plots wel voor 55 procent van de ondervraagden een keuzecriterium.

Wat meteen aangeeft dat men zeer voorzichtig moet zijn met de interpretatie van de resultaten van dergelijke enquêtes. Anderzijds kan men er toch niet omheen dat de prijs het allerbelangrijkste aankoopcriterium is. Ten opzichte van een analoge enquête vorig jaar is dat belang gestegen van 28 naar 43 procent.

Bron: Landbouwleven.be
Publicatiedatum: