Er zijn ongeveer 2.500 biologische boeren in Tirol. Velen van hen merken vooral de verhoogde prijsdruk door private labels vooral in de biologische melk- en kaasproducten.
Tirol is volgens AMA Marketing goed voor ongeveer 30 miljoen euro van de jaarlijkse bio-omzet. "De verkopen zijn nu zodanig groot dat het interessant is geworden voor boeren om de omschakeling naar biologisch te gaan maken", zegt Heinz Gstir, voorzitter van Bio Austria in Tirol en van Bioalpin. Zeshonderd van de in totaal 2.500 Tiroler bio-boeren zijn verenigd in de coöperatie Bioalpin. Vorig jaar bedroeg de jaaromzet van de coöperatie volgens Gstir vijf miljoen euro, in 2003 lag dit nog op 700.000 euro.
Deze verkoopstijging houdt ook in dat de situatie op de markt verandert. Biologische boeren klagen over de toenemende prijsdruk. De biologische huismerken van winkelketens krijgen hier de schuld van. Grote retailers, zoals Spar, Rewe en Hofer hebben allen hun eigen bio-merk.
De Tiroler Heinz Gstir merkt de prijsdruk vooral bij de biologische melk en kaas, er is minder prijsdruk op bio-groente en fruit. Volgens de AMA varieert de prijsdruk in het verse segment ook per productsoort.
Gstir verwacht ook voor volgend jaar een omzetstijging van twintig procent. "En ik verwacht dat de EU haar subsidies voor de biologische landbouw zal verhogen. Het aantal bio-bedrijven zal met twintig procent toenemen.
Abonneren
Vacatures
Wel goede groeiverwachting
Prijzenoorlog in bio dreigt in Tirol
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-10-04 Algemeen directeur Duncan Hoy vertrekt per 1 januari 2024 bij Plus
- 2023-09-28 Carrefour gaat samenwerken met vier bio-grossiers
- 2023-09-27 De Traay steunt biodiversiteitsonderzoeken van de Odin imkerij
- 2023-09-25 De Vlierstee viert 45-jarig bestaan
- 2023-09-22 Alnatura wint award voor beste AGF-afdeling
- 2023-09-21 Mijnbiowinkel.nl gelanceerd: locatiezoeker voor dichtstbijzijnde biologische winkel
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven