Toen Sarah en River Bean meer dan twee decennia geleden hun boerderij startten in de buurt van Palmer in Alaska, was hun eerst klus om klanten te werven die zouden helpen bij de volgende oogst. In ruil voor hun arbeid, kregen de klanten op hun beurt de hele zomer lang verse groenten van de Arctic Organics-boerderij.
Hiermee waren de Beans voorloper van wat nu een grote trend is in Alaska. In de staat komen steeds meer 'farm-to-table'-bezorgservices. Sommige consumenten hebben honderden dollars per jaar over voor dozen met lokale of biologische producten.
Het in Washington gevestigde Full Circle, is gericht op klanten buiten de stedelijke kern. Het voorziet in regelmatige zendingen van biologische producten naar de dorpen in Alaska. Het aanbod van Full Circle bestaat niet alleen uit groenten en fruit. Bij hen is namelijk ook biologische boter, chocolade en brood verkrijgbaar. Full Circle in zijn zevende jaar in Alaska inmiddels 5.000.
Deze abonnee van Arctic Organics heeft zichtbaar lol in het oogsten
Glacier Valley in Palmer is het derde seizoen ingegaan. Het bedrijf heeft nu ongeveer 500 klanten. Arctic Organics is (bewust) vrij kleinschalig, met 125 abonnementhouders. In hun kassen groeien onder meer radijs, rucola, paarse aardappelen, bieten en wortelen. Ook telen zij diverse kruiden, waaronder basilicum, bieslook en venkel. De groente-levering start medio juli en gaat door tot midden september. Dit jaar betalen abonnees 600 dollar, waarvan de helft voorafgaand aan het seizoen.
Abonnees zeggen dat ze het waarderen om op deze manier een lokale boerderij te steunen. "We hebben er veel baat bij", zegt abonnee Jocelyn Paine. "Doordat het vers geplukt wordt smaakt het verbazingwekkend lekker."
Abonneren
Vacatures
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid
- Sales Manager / Trader
- In- Verkoper Tuinplanten
- Aardbei-veredelaar
- Inkoper / Verkoper BIO groente en fruit
- New business manager
- Internationale Senior Retail Account Manager
- Mango trader
- Commercieel medewerker binnendienst
- Vestigingsmanager / Arbeidsmanager
Groenteabonnementen inmiddels big business in Alaska
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-21 Draag een boer aan voor de Gouden Leeuwerik 2023
- 2023-09-20 Nieuwe versie eliminatiescenario ToBRFV in biologische teelt
- 2023-09-20 "Consument selectiever in kopen gesneden groenten en fruit"
- 2023-09-20 "Er is in Vlaanderen zeker nog potentieel voor duurzame en biologische foodboxen"
- 2023-09-19 "Bijna elk Oekraïens gezin op het platteland heeft wel enkele Juglans Regia bomen in de tuin staan"
- 2023-09-19 "Osteen mango’s zijn bijna op"
- 2023-09-18 "Zonnepanelen op waterbassin is zinnig gebruik van de ruimte"
- 2023-09-18 Ruim 1 op de 3 Nederlandse volwassenen wil gezonder eten
- 2023-09-18 Ekovrienden mogen een kijkje nemen in de boomgaard van Maaike Bischot
- 2023-09-15 Petitie 'Red de Nederlandse appel' gestart
- 2023-09-15 "Biologisch loont, maar afzet is grootste uitdaging"
- 2023-09-15 "Geen overvloed, maar tekort aan blauwe bessen"
- 2023-09-15 Nieuwe lijn vers gesneden kruiden onder Vitalicious BIO-Organic label
- 2023-09-14 Dit zijn de highlights van de Open Field Demo Organic
- 2023-09-14 Bijzondere temperatuurschommelingen vragen om meer flexibiliteit binnen de keten
- 2023-09-14 "Vanaf 1 oktober gaat het eerste halffabricaat van halve en blokjes Hokkaido wintersquash-pompoen met schil de deur uit"
- 2023-09-13 "Snijderijen en horecagroothandels pakken Violetti goed op, alleen Nederlandse retail hapt nog niet toe"
- 2023-09-13 "Het dauwlaagje is het visitekaartje van de Westlandse druif"
- 2023-09-13 Prijsverschil in de supermarkt staat groei van biologische tafelaardappelen in de weg
- 2023-09-13 "10 tot 20 procent lagere afzet bio-kruiden"