Arla stimuleert biologische zuivelverkoop

Verkoopgroei in zuivel vooral veroorzaakt door categorie dagverse zuivel

Consumenten gaven in 2010 voor ruim 752 miljoen euro uit aan biologische voeding, 13 procent meer dan in 2009. Het meeste wordt besteed aan aardappelen, groenten en fruit, met een aandeel van bijna 22 procent, gevolgd door zuivel met een aandeel van ruim 17 procent. De forse groei laat onverlet dat op het totaal van de voedselbestedingen het aandeel biologisch in 2009 nog geen 1,7 procent bedroeg. Dit staat in het Landbouw Economisch Bericht 2011.

De vraag naar biologische producten in alle afzetkanalen groeit, het sterkst in het
supermarktkanaal. Dit komt vooral door het steeds groter wordende assortiment aan
biologische producten, maar ook door de toenemende verkoop van het bestaande
assortiment. In het derde kwartaal 2010 boekten de supermarkten een 20 procent hogere omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor en de grootste groei in de afgelopen tien jaar.

Zuivel sterkste groeier

Het segment zuivel groeide met 37 procent het sterkst. Supermarkten hebben een aandeel van bijna 50 procent in de verkoop van biologische zuivel. De groei in de verkoop vindt vooral plaats in de categorie dagverse zuivel, met name ook door het op de markt komen van dagverse biologische melk van Arla, een Deense zuivelcoöperatie en tevens de grootste biologische zuivelonderneming in de wereld. Sinds mei 2009 is het onder de naam Arla Foods Nederland in Nijkerk gevestigd. Arla Foods, zelf in 2000 ontstaan uit een fusie tussen het Deense MD Foods en het Zweedse Arla, nam in 2009 in Nijkerk door toedoen van de mededingingsautoriteiten de zuivelactiviteiten over van het gefuseerde FrieslandCampina. In Nijkerk wordt gangbare melk onder huismerk en onder het A-merk Friesche Vlag geproduceerd. De daarvoor benodigde melk wordt geleverd door FrieslandCampina, die een leveringsplicht heeft tot 2017. De merknaam Friesche Vlag mag Arla twee jaar langer gebruiken, tot 2019.

Naast gangbare melk produceert Arla Foods Nederland sinds kort biologische melk
onder het merk Arla, dat in Nederland in 2010 voor het eerst op de markt kwam en in
2011 als biologisch merk verder zal worden uitgebouwd. De daarvoor benodigde
biologische melk is in Nederland echter onvoldoende voorhanden. De zuivelcoöperatie
Arla, die 8000 leden melkveehouders in Denemarken en Zweden heeft, laat de melk
overkomen uit Denemarken, geproduceerd door (een deel van) hun leden. Arla streeft naar een verdubbeling van het aanbod biologische dagverse melk in de schappen van de supermarkten in drie jaar tijd.

Bron: Landbouw Economisch Bericht 2011

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven