Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Adoptie goed excuus om wekelijks boerderij te bezoeken'

De Beekhoeve betrekt burgers zoveel mogelijk bij boerderij

Met een rustige boerenpas sjouwt melkveehouder Koos van der Laan over het erf van zijn boerderij De Beekhoeve in Kamerik (Utrecht). Het is er tijdens de open dag vol volk. Kinderen racen over het betonpad of stouwen hooi bij het jongvee. Koos en zijn vrouw Monique zijn de drukte gewend. Ze proberen immers zoveel mogelijk burgers bij hun boerderij te betrekken, bijvoorbeeld door ze te laten investeren in zonnepanelen: voor elke 170 euro komt voor 200 euro aan vlees of melk terug. Voor 50 euro adopteer je een koe. Van het geld kopen Koos en Monique leuke dingen voor de koeien, zoals een borstel om tegenaan te schurken. Belangrijker: in ruil voor adoptie mag je helpen op de boerderij.

"Dat was voor mij een excuus om eens in de week met mijn kinderen de boerderij te bezoeken", zegt Hans Zijlstra. Hij wil zijn kinderen, opgroeiend in Amsterdam, wat van het boerenleven meegeven. Het schoonmaken van de stal ziet Zijlstra als louterend. De koeien van de wei naar binnen leiden, is een voorrecht. "Het is toch een soort oergevoel dat wordt aangesproken."

Voor Koos en Monique zijn de helpende handen welkom, maar ook de kennis die vrijwilligers meebrengen. Een jurist die hier in zijn vrije tijd mest staat te scheppen, helpt het echtpaar met vergunningen of bezwaarprocedures. "Ik zie het contact met vrijwilligers als een doorlopende vorm van marktonderzoek. Zo weten we wat er in de samenleving leeft", vertelt Monique.

In 1998 zijn Koos en Monique biologisch gaan boeren. De vraag naar biologische melk trok aan en ook paste het bij hun filosofie om de productieketens kort te houden. De omschakeling betekende: koeien de wei in, geen krachtvoer en kunstmest meer, later maaien met het oog op broedvogels en kalfjes bij de koe.

Voor meer informatie: www.beekhoeve.nl

Bron: Metro
Publicatiedatum: