Beeldvorming bio-consument in Frankrijk onderzocht

Franse bio-merken steeds bekender

Ecozept heeft in een nieuwe studie de perceptie van de klant met betrekking tot de levering van bio-voedsel geanalyseerd. Dit gold voor zowel de biologische winkels als in de conventionele retail. Voor de studie zijn in het voorjaar van 2010 meer dan 920 klanten in reformwinkels en supermarkten ondervraagd.

Tijdens de mondelinge interviews kwamen drie onderwerpen aan bod: het imago van de bio-merken, de sterke en zwakke punten in de detailhandel en aankoopaspecten als regionaliteit, fairtrade en de vergoeding voor de boeren.

De sector blijkt dynamisch, wanneer de resultaten vergeleken worden met die van de studie uit 2007. Zo is het aantal consumenten dat de naam van een bio-merk kan opnoemen, gestegen. De nieuwere merken blijken wel populairder dan de traditionele biomerken. Biomerken worden geprezen om hun kwaliteit en smaak. Een gebrek aan profiel, persoonlijkheid blijft een uitdaging voor de bio-merken.

Voor de consument is ook de kwaliteit van het advies dat zij krijgen erg belangrijk. Daarnaast is de regionale oorsprong een belangrijke pre. Meer dan de helft van de ondervraagden koopt liever een conventioneel product met een regionale afkomst dan een biologisch product van buiten de regio. Vier op de zes personen vond eerlijke handel en uitbetaling van de boeren een belangrijk criteria.

De respondenten zien de toekomst van bio-producten op de Franse markt rooskleurig in. Gemiddeld zes op de tien wil in de toekomst meer biologische producten gaan kopen.


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven