Abonneren
Vacatures
Quick-bioburger slechts tijdelijk
Beperkt aanbod in Fastfood Frankrijk door mankementen bio-voedselketen
Voor fastfoodketens is het belangrijk om grote volumes van producten te hebben. Maar ook van constante kwaliteit en tegen een lage prijs. Aspecten die niet compatibel zijn bij de biologische landbouw.
Quick, na McDonald's met 366 restaurants nr.2 op de Franse fastfoodmarkt, heeft de primeur met de eerste volledige biologische cheeseburger. In het verleden boden diverse fastfoodketens al eens biologische producten aan. Yoghurt en fruitsap bijvoorbeeld. Dit is echter de eerste keer dat het 'hoofdproduct' ook biologisch is.
De burger wordt slechts twee maanden aangeboden. "Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de moeilijkheden in het verkrijgen van grondstoffen", zegt Lawrence Niewolski van de marketingafdeling van Quick Frankrijk. "We moeten grote hoeveelheden vlees, tarwe en kaas hebben, maar er is niet voldoende productiecapaciteit." Ook erkent hij dat de kosten van de bio-cheeseburger 70 tot 80 procent hoger liggen dan de klassieke cheeseburger. De burger wordt slechts 43 procent duurder verkocht. "Toch moet je ergens beginnen, in de toekomst kan de prijs misschien wel omlaag."
Ook Philippe Labbe van KFC (Kentucky Fried Chicken) geeft aan dat ze geen vraag zien van de consument. "En naast de hogere kosten voor grondstoffen, is het zo dat er slechte aanvoerlijnen zijn. Een woordvoerder van 'Exki de France', dat een hoger segment bereikt, zegt dat ongeveer 30 procent van de ingrediënten in de salades, sandwiches en taarten biologisch zijn. "De prijs is de grootste rem. Zo betaal je tenminste 30 tot 40 procent meer voor het vlees. Ook zijn er voldoende goede kazen verkrijgbaar, waardoor de biologische versie het prijsverschil in onze ogen niet rechtvaardigt."
Quick, na McDonald's met 366 restaurants nr.2 op de Franse fastfoodmarkt, heeft de primeur met de eerste volledige biologische cheeseburger. In het verleden boden diverse fastfoodketens al eens biologische producten aan. Yoghurt en fruitsap bijvoorbeeld. Dit is echter de eerste keer dat het 'hoofdproduct' ook biologisch is.
De burger wordt slechts twee maanden aangeboden. "Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de moeilijkheden in het verkrijgen van grondstoffen", zegt Lawrence Niewolski van de marketingafdeling van Quick Frankrijk. "We moeten grote hoeveelheden vlees, tarwe en kaas hebben, maar er is niet voldoende productiecapaciteit." Ook erkent hij dat de kosten van de bio-cheeseburger 70 tot 80 procent hoger liggen dan de klassieke cheeseburger. De burger wordt slechts 43 procent duurder verkocht. "Toch moet je ergens beginnen, in de toekomst kan de prijs misschien wel omlaag."
Ook Philippe Labbe van KFC (Kentucky Fried Chicken) geeft aan dat ze geen vraag zien van de consument. "En naast de hogere kosten voor grondstoffen, is het zo dat er slechte aanvoerlijnen zijn. Een woordvoerder van 'Exki de France', dat een hoger segment bereikt, zegt dat ongeveer 30 procent van de ingrediënten in de salades, sandwiches en taarten biologisch zijn. "De prijs is de grootste rem. Zo betaal je tenminste 30 tot 40 procent meer voor het vlees. Ook zijn er voldoende goede kazen verkrijgbaar, waardoor de biologische versie het prijsverschil in onze ogen niet rechtvaardigt."
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-22 Student staat met zijn bio-vleeswebshop in de Food100
- 2023-09-08 Influencer verlegt zijn grenzen bij de (bio-)boer
- 2023-09-08 Wat kun je doen tegen blauwtong?
- 2023-09-05 Boeren en burgers bekijken nieuwe stal met kraambungalows op Nieske's Erf
- 2023-09-04 "Elke zaterdag sta ik weer sleutels uit te delen"
- 2023-08-23 Het antwoord op de vraag: 'Waarom zou je biologisch eten?'
- 2023-08-18 "Sinds dit jaar lever ik ook aan de Tweede Kamer"
- 2023-08-17 "Rendementsverbetering biologisch rundvlees nodig"
- 2023-08-16 Voor 2024 weer een fors aantal omschakelaars verwacht in Ierland
- 2023-07-14 Vion en Danish Crown werken samen in Noord-Duitsland
- 2023-07-10 "We zien dat consumenten de biologische producten laten liggen"
- 2023-07-04 Groep 6 volgt varkenslessen op biologische varkenshouderij in Putten
- 2023-06-29 Vion versnelt strategie en brengt capaciteit in lijn met de markt
- 2023-06-19 Barth-Misset Fonds financiert opnieuw vier innovatieve projecten
- 2023-06-12 Denemarken: Friland ziet omzet biologisch vlees afnemen
- 2023-06-07 Studenten en dierenartsen verdiepen zich in biologische diervoeding
- 2023-06-07 Nieuw: biologische BBQ-pakketten
- 2023-06-05 Drie jaar undercover in de bio-industrie en vervolgens zelf verdacht van dierenmishandeling
- 2023-05-30 Voor iedere zeug een eigen bungalow
- 2023-05-25 Jersey rundvlees binnenkort ook bij 5 Odin winkels in Amsterdam