Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Quick-bioburger slechts tijdelijk

Beperkt aanbod in Fastfood Frankrijk door mankementen bio-voedselketen

Voor fastfoodketens is het belangrijk om grote volumes van producten te hebben. Maar ook van constante kwaliteit en tegen een lage prijs. Aspecten die niet compatibel zijn bij de biologische landbouw.

Quick, na McDonald's met 366 restaurants nr.2 op de Franse fastfoodmarkt, heeft de primeur met de eerste volledige biologische cheeseburger. In het verleden boden diverse fastfoodketens al eens biologische producten aan. Yoghurt en fruitsap bijvoorbeeld. Dit is echter de eerste keer dat het 'hoofdproduct' ook biologisch is.

De burger wordt slechts twee maanden aangeboden. "Dit is hoofdzakelijk te wijten aan de moeilijkheden in het verkrijgen van grondstoffen", zegt Lawrence Niewolski van de marketingafdeling van Quick Frankrijk. "We moeten grote hoeveelheden vlees, tarwe en kaas hebben, maar er is niet voldoende productiecapaciteit." Ook erkent hij dat de kosten van de bio-cheeseburger 70 tot 80 procent hoger liggen dan de klassieke cheeseburger. De burger wordt slechts 43 procent duurder verkocht. "Toch moet je ergens beginnen, in de toekomst kan de prijs misschien wel omlaag."

Ook Philippe Labbe van KFC (Kentucky Fried Chicken) geeft aan dat ze geen vraag zien van de consument. "En naast de hogere kosten voor grondstoffen, is het zo dat er slechte aanvoerlijnen zijn. Een woordvoerder van 'Exki de France', dat een hoger segment bereikt, zegt dat ongeveer 30 procent van de ingrediƫnten in de salades, sandwiches en taarten biologisch zijn. "De prijs is de grootste rem. Zo betaal je tenminste 30 tot 40 procent meer voor het vlees. Ook zijn er voldoende goede kazen verkrijgbaar, waardoor de biologische versie het prijsverschil in onze ogen niet rechtvaardigt."