Vooral Duitse bio-zuivelproducenten varen wel bij streekgebondenheid
Bioland focust zich op het regionale aspect van producten. Ook grote bedrijven gaan mee in de trend rond gezonder eten. "Maar er is een risico dat de consument misleid wordt door dit soort reclamecampagnes. De geadverteerde producten zijn niet altijd wat ze beloven te zijn." Bioland speelt hier op in door aandacht te schenken aan de regionale herkomst van de geleverde groenten, fruit en melk.
"Het zou binnen twee jaar verplicht moeten worden om in Duitsland de exacte oorsprong van de producten op de verpakking te vermelden", stelt Eichert. Vooral voor melk groeit de belangstelling van de consument in de regionale details. "Dit is goed nieuws voor de kleine kaas- en zuivelfabrikanten, die winnen op deze manier steeds meer terrein." Steeds meer landbouwers schakelen om, niet eens gedreven door de bio-premie. De hoogte van de Ökoprämie is afhankelijk van het type gewas of veeteelt. Criteria zijn hoeveel ruimte de dieren krijgen en het ontbreken van chemische bestrijdingsmiddelen. De jaarlijkse premie kan oplopen tot 700 euro per hectare.
In Baden-Württemberg zijn 1118 bedrijven actief in de biologische sector, op een oppervlakte van 44.370 hectare. Ook zijn er 297 verwerkers die de richtlijnen van Bioland volgen.