Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aantal consumenten dat duurzame producten koopt afgenomen

Bijna 60 procent van de Nederlandse consumenten koopt wel eens duurzame producten, zoals biologische producten of artikelen met het Fair Trade keurmerk. Dat is minder dan in 2009.

Een groot deel van de consumenten (86%) besteedt voor minder dan 20 procent van het totale aankoopbedrag aan duurzame producten. Een vijfde van de consumenten zegt meer duurzame producten te kopen als het prijsverschil met vergelijkbare niet-duurzame producten minder dan 5 procent zou zijn.

Dit zijn de opvallendste resultaten uit het jaarlijkse rapport Bedrijfsvergelijking Levensmiddelendetailhandel van Deloitte. In het rapport wordt verder aandacht besteed aan de betrouwbaarheid van gezonde keurmerken en de positie van huismerken.

Keurmerk

De helft van de consumenten vindt dat gezonde keurmerken enkel door de overheid toegevoegd zouden mogen worden. Bovendien is de helft van de respondenten van mening dat gezonde keurmerken vaak alleen als reclame voor een product gebruikt worden. Steeds meer ondervraagden vinden dat er teveel verschillende keurmerken zijn.

Huismerk

Een ruime meerderheid (89%) van de consumenten zegt in de toekomst huismerken te blijven kopen als ze goed bevallen. Ruim de helft van de ondervraagden vindt dat huismerken niet onderdoen voor A-merken. Tot slot is de prijs voor driekwart van de consumenten de belangrijkste reden om voor een huismerk te kiezen.

Bron: LevensmiddelenKrant

Publicatiedatum: