Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: Biologische sector ondervindt hinder van andere 'gezonde' labels

De verkoop van biologische producten in de Verenigde Staten heeft een flinke deuk opgelopen. Naast de economische recessie ondervindt deze sector groeiende concurrentie van nieuwe labels als 'locally grown' of 'natural' en van voedingsmiddelen met een toegevoegde waarde zoals 'reduced salt' en 'high in protein'. Ondanks dit alles is de biologische sector in de VS nog steeds een succesverhaal.

In de Verenigde Staten heeft het biologisch gecertificeerde landbouwareaal in de afgelopen 20 jaar een flinke groei doorgemaakt. In 1990, het jaar waarin de nationale wetgeving voor biologische teelt werd aangenomen, vond op minder dan 400.000 hectare biologische productie plaats. In 2008 was dit 1,9 miljoen hectare. Het aantal biologisch gecertificeerde stuks melkvee steeg van 87.000 dieren in 2000 tot 200.000 stuks in 2008 en het aantal biologische leghennen van 2,4 miljoen tot 348 miljoen. Toch is het percentage biologisch gecertificeerd landbouwgrond nog steeds laag: slechts op 0,7 procent van al het beschikbare akkerland wordt biologisch geteeld.

Omzet
Volgens de laatste cijfers van de Organic Trade Association (OTA) werd in 2009 voor een bedrag van 21,7 miljard euro aan biologische producten verkocht in de Verenigde Staten, waarvan 20,3 miljard euro in voedingsmiddelen en 1,47 miljard euro aan andere biologische producten. Dit is een stijging van 5,3%
vergeleken met 2008. Het groeipercentage is nog steeds respectabel, maar is een flinke daling vergeleken met de periode 1998-2008, toen jaarlijks stijgingen van 15-20 procent gerealiseerd konden worden. De biologische categorie vertegenwoordigt 3,5 procent van alle voedselverkopen op detailhandelsniveau. Ter vergelijking, in Nederland was dit 3,8 procent en in Denemarken 5,2 procent.

Producten

Meer dan de helft van biologische verkopen in de Verenigde Staten bestaat nog steeds uit groenten, fruit en zuivelproducten, gevolgd door sojamelk en andere dranken, verpakte producten, brood, snacks, specerijen en vlees. Belangrijke groeiers onder de biologische producten zijn nu vooral voedingssupplementen, verzorgingsproducten, bloemen, linnengoed en kleding, maar grote stijging in deze categorieën is relatief gemakkelijk aangezien deze klein zijn begonnen. Inmiddels worden biologische producten vrijwel in elke traditionele supermarkt te koop aangeboden, maar ook de 'big box'-ketens als Wal-Mart en Costco, waar producten tegen een lagere prijs worden aangeboden, verkopen nu biologische producten vaak in grote verpakkingen.

'Biologisch' krijgt concurrentie van 'gezondheid' en 'welzijn'

Vraag is of de dubbele groeicijfers voor de verkoop van biologische producten zich in de toekomst zullen blijven voordoen Een paar jaar geleden werd de biologische sector een grote toekomst voorspeld. Biologische producten worden steeds vaker gezien als een niche, waarvoor detailhandelaren slechts een beperkte ruimte in de schappen willen reserveren. De verwachting is dat ook wanneer de economie verbetert, biologische producten niet zullen terugkeren naar dezelfde hoogte als voor de recessie. Een belangrijke reden is het politieke debat over de hoge kosten van gezondheidszorg en de obesitasproblematiek, dat ertoe heeft geleid dat er steeds meer aandacht bestaat voor gezondheid en welzijn. In deze discussie is 'biologisch' slechts één van de categorieën die getinkt worden aan de trend van een gezonde en actieve levensstijl, die moet concurreren met andere, nieuwe trends.

Bron: FoodHolland, 28-07-10
Publicatiedatum: