Franse bio-federatie bezorgd om prijzenoorlog met bio-producten
De Franse Nationale Federatie van Biologische Landbouw (FNAB) waarschuwt dat supermarkten een 'prijzenoorlog' voeren met biologische producten. Hier is de federatie niet blij mee. De telers vrezen dat zij niet kunnen leven van de opgelegde tarieven. In een persbericht zegt de organisatie dat zij de laagste prijs willen vervangen door een billijke prijs, dit is in het belang van iedereen. Er is ook een sterke stijging van de invoer gaande. Wanneer de situatie niet verandert, kan dit volgens de federatie verwoestende gevolgen hebben.
Supermarktketen Auchan ontkent dat de telers de dupe worden van de prijsdaling. "Wij doen er alles aan om de marges te verlagen. Wij willen alleen de consumptie verhogen." Wanneer gevraagd wordt welke kosten er aan deze inspanningen verbonden zijn, blijft het echter stil.
De FNAB benadrukt wel dat niet alle retailers in de prijzenoorlog meegaan. Lokaal dragen sommigen juist bij aan de verduurzaming van de ketens en het op peil houden van de vergoedingen voor de telers. Op dit moment distribueren de supermarkten en hypermarkten 45 procent van de biologische voeding. Wel maakt de biologische voeding slechts voor twee procent deel uit van de totale Franse voedselconsumptie.
21-07-10
Supermarktketen Auchan ontkent dat de telers de dupe worden van de prijsdaling. "Wij doen er alles aan om de marges te verlagen. Wij willen alleen de consumptie verhogen." Wanneer gevraagd wordt welke kosten er aan deze inspanningen verbonden zijn, blijft het echter stil.
De FNAB benadrukt wel dat niet alle retailers in de prijzenoorlog meegaan. Lokaal dragen sommigen juist bij aan de verduurzaming van de ketens en het op peil houden van de vergoedingen voor de telers. Op dit moment distribueren de supermarkten en hypermarkten 45 procent van de biologische voeding. Wel maakt de biologische voeding slechts voor twee procent deel uit van de totale Franse voedselconsumptie.
21-07-10
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2022-05-23 Duitsland: Aldi Süd blijft nummer één retailer in biologische producten
- 2022-05-23 Eerste Ekoplaza Foodmarqt geopend
- 2022-05-19 Migros sluit partnerschap met Bio Suisse
- 2022-05-18 Eerste Ekoplaza Foodmarqt opent 21 mei in Amsterdam
- 2022-05-18 Kosten gezinsmaaltijdbox jaarlijks gemiddeld €2.477
- 2022-05-13 Lidl opent haar nieuwste duurzame distributiecentrum in Almere
- 2022-05-12 Frankrijk: Carrefour viert 30 jaar sinds eerste biologische product
- 2022-05-12 Van fast fashion naar slow food bij Ekoplaza Alkmaar
- 2022-05-12 'De mooiste boodschap is bio'
- 2022-05-10 Pilot True Price Winkelformat in de biologische speciaalzaak gestart
- 2022-05-09 Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in folders
- 2022-05-06 "Ecologie en economie gaan bij ons hand in hand"
- 2022-05-02 Kabinet maakt einde aan misleidende 'van-voor' prijzen in supermarkten
- 2022-05-02 Bio-branche laat zich zien tijdens AH Beter eten Festival
- 2022-04-29 Odin Bezorgdienst breidt uit naar het noorden
- 2022-04-29 AH gaat komende maandag over op herbruikbare verszakjes voor AGF
- 2022-04-26 "Wildgroei aan duurzaamheidskeurmerken in de supermarkt"
- 2022-04-26 BELhaize producten en markten zetten lokale leveranciers Delhaize in de kijker
- 2022-04-25 De Aanzet neemt afscheid van Maarten, Jos en Laura
- 2022-04-21 AH-klanten met premium abonnement kopen fors meer bio-producten