Wakker Dier stuurt C1000 klanten naar concurrent

Wakker Dier start op 14 juli een wekenlange radiocampagne, waarmee zij klanten van C1000 wijst op diervriendelijke weekaanbiedingen van andere supermarkten. Daarmee wil Wakker Dier C1000-klanten die het gestunt van C1000 met dieronvriendelijk industrievlees zat zijn, een alternatief bieden. Ook wil Wakker Dier het vrijwel ontbreken van diervriendelijke aanbiedingen bij C1000 aan de kaak stellen.

Tekst van de radiospot: Dit is een bericht voor klanten van C1000. Bent u die vreselijke kiloknallers van C1000 ook zo zat? Ga eens naar Albert Heijn, Plus, Spar of Dirk. Zij hebben deze week mooie diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees of vegaburgers. Bekijk alle diervriendelijke aanbiedingen op WakkerDier.nl.

"Een kilo vlees is een kilo dier, geen dumpartikel", aldus Wakker Dier. De radiospots worden wekelijks aangepast aan de aanbiedingen van de grootste supermarkten. De radiocampagne past in het groeiende maatschappelijk verzet tegen de kiloknaller, waarin ondertussen een ongebruikelijke coalitie is gevormd van boeren, dierenorganisaties, slagers, slachterijen en politiek. Het ministerie van Landbouw (LNV) sprak recent grote waardering uit voor acties tegen de kiloknaller: "Lang leve de NGO's", sprak een hoge ambtenaar voor een zaal met boeren, als reactie op een kiloknalleractie van Wakker Dier.

C1000 is de kiloknallerspecialist. Uit onderzoek van Wakker Dier (over de maanden maart t/m juni) blijkt dat C1000 het vaakst vlees verkoopt onder de gemiddelde prijs van kattenvoer van 4,12 euro per kilo. Anderzijds behoort C1000 met haar (beperkte) aanbod van diervriendelijk biologisch vlees juist tot de duurdere supermarkten. Daardoor heeft C1000 het grootste prijsverschil tussen industrievlees en diervriendelijk vlees en dus ontmoedigen zij diervriendelijke consumenten het meest[iii]. Ze hebben dit jaar ook nog geen enkele keer biologisch vlees in de (landelijke folder-) aanbieding gehad, tegenover Dirk van den Broek bijvoorbeeld al 24 keer. Slechts een enkele keer is een vegetarisch product in de (landelijke folder-)aanbieding gedaan.

Meer dan ooit stunten supermarkten met vlees. Een kwart (24,5 procent) van het vlees dat in 2009 bij supermarkten over de toonbank ging was een kiloknaller (in de reclame). Dat was in 2008 bijvoorbeeld nog 19,4 procent. Supermarkten gebruiken de kiloknaller als traffic builder: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008 van 6,35 euro naar 5,35 euro. Deze prijs had alleen al om de inflatie te compenseren moeten stijgen naar 8,25 euro. Op de korte termijn kopen kiloknaller-supermarkten wellicht niet dieronvriendelijker in (ook C1000 verweert zich met dat argument), maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen steeds goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. Tegelijk worden consumenten zo opgevoed met de gedachte dat extreem lage vleesprijzen normaal zijn.

14-07-10

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven