
Abonneren
Vacatures
- Assistent Bedrijfsleider
- Retail Key Account Manager
- Leidinggevende snijderij
- Fruitteler / gewasverzorger boomkwekerij
- Teeltspecialist
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
Top 5 - gisteren
- "Ik kijk nu volledig anders tegen een zak sesamzaad aan"
- "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- "Meer wederzijds begrip Tweede Kamerleden in voedseldebat na filmvertoning"
- Omschakeling van biologisch legpluimvee naar scharrel of vrije uitloop moet gemeld worden bij Skal en COKZ
- Definitieve uitslag waterschapsverkiezingen bekend
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Wakker Dier stuurt C1000 klanten naar concurrent
Tekst van de radiospot: Dit is een bericht voor klanten van C1000. Bent u die vreselijke kiloknallers van C1000 ook zo zat? Ga eens naar Albert Heijn, Plus, Spar of Dirk. Zij hebben deze week mooie diervriendelijke aanbiedingen met biologisch vlees of vegaburgers. Bekijk alle diervriendelijke aanbiedingen op WakkerDier.nl.
"Een kilo vlees is een kilo dier, geen dumpartikel", aldus Wakker Dier. De radiospots worden wekelijks aangepast aan de aanbiedingen van de grootste supermarkten. De radiocampagne past in het groeiende maatschappelijk verzet tegen de kiloknaller, waarin ondertussen een ongebruikelijke coalitie is gevormd van boeren, dierenorganisaties, slagers, slachterijen en politiek. Het ministerie van Landbouw (LNV) sprak recent grote waardering uit voor acties tegen de kiloknaller: "Lang leve de NGO's", sprak een hoge ambtenaar voor een zaal met boeren, als reactie op een kiloknalleractie van Wakker Dier.
C1000 is de kiloknallerspecialist. Uit onderzoek van Wakker Dier (over de maanden maart t/m juni) blijkt dat C1000 het vaakst vlees verkoopt onder de gemiddelde prijs van kattenvoer van 4,12 euro per kilo. Anderzijds behoort C1000 met haar (beperkte) aanbod van diervriendelijk biologisch vlees juist tot de duurdere supermarkten. Daardoor heeft C1000 het grootste prijsverschil tussen industrievlees en diervriendelijk vlees en dus ontmoedigen zij diervriendelijke consumenten het meest[iii]. Ze hebben dit jaar ook nog geen enkele keer biologisch vlees in de (landelijke folder-) aanbieding gehad, tegenover Dirk van den Broek bijvoorbeeld al 24 keer. Slechts een enkele keer is een vegetarisch product in de (landelijke folder-)aanbieding gedaan.
Meer dan ooit stunten supermarkten met vlees. Een kwart (24,5 procent) van het vlees dat in 2009 bij supermarkten over de toonbank ging was een kiloknaller (in de reclame). Dat was in 2008 bijvoorbeeld nog 19,4 procent. Supermarkten gebruiken de kiloknaller als traffic builder: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008 van 6,35 euro naar 5,35 euro. Deze prijs had alleen al om de inflatie te compenseren moeten stijgen naar 8,25 euro. Op de korte termijn kopen kiloknaller-supermarkten wellicht niet dieronvriendelijker in (ook C1000 verweert zich met dat argument), maar op de lange termijn ontstaat steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen steeds goedkoper te produceren, vaak ten koste van dieren. Tegelijk worden consumenten zo opgevoed met de gedachte dat extreem lage vleesprijzen normaal zijn.
14-07-10
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-07 Jersey stieren verkennen nieuwe hellingstal
- 2023-03-03 Bekertje bodem voor bioscoop-bezoekers
- 2023-03-01 Stressvrij slachten belangrijkste principe voor mobiele dodingsunit
- 2023-02-24 Rapport: ongeveer 12 procent veehouderijen heeft keurmerk
- 2023-02-20 Keuze voor biologisch vlees levert de Voedselbank cheque van 1500 euro op
- 2023-02-16 Volledig Duitse biologische varkensvleesketen met succes gelanceerd
- 2023-02-10 AR wil verder groeien in biologisch en neemt productielocatie over
- 2023-02-01 Nieuwe financieringsronde Beter Boeren
- 2023-01-30 Ketenkennisdialoog 'De smaken van duurzamer varkensvlees': 1 februari
- 2023-01-18 Biologisch tot op het bot: bouillons met een duurzaam verhaal
- 2023-01-17 Henk en Klaas willen je graag iets vertellen
- 2023-01-16 Duitsland: Bioland blij met etiketteringswet voor veehouderij
- 2023-01-13 De Groene Weg formaliseert keten van Nederlands biologisch lamsvlees
- 2023-01-12 Steun de Voedselbank door te kiezen voor biologisch vlees
- 2023-01-12 Het water staat de biologische veehouders in België aan de lippen
- 2023-01-04 "Biologisch boeren is transparant en maatschappelijk gewenst"
- 2022-12-23 Een kijkje in de (voer)keuken van BioBrüder Heimann
- 2022-12-22 Belgische veehouders vragen om crisissteun
- 2022-12-22 "Wij waren altijd al van het extensieve boeren"
- 2022-12-20 Brandt & Levie gaat strijd aan met eenheidsworst