Abonneren
Vacatures
- (Jr.) Specialist Duurzaamheid
- Sales Manager / Trader
- In- Verkoper Tuinplanten
- Aardbei-veredelaar
- Inkoper / Verkoper BIO groente en fruit
- New business manager
- Internationale Senior Retail Account Manager
- Mango trader
- Commercieel medewerker binnendienst
- Vestigingsmanager / Arbeidsmanager
Bijna de helft idealist
Duits onderzoek naar koopmotieven: vier groepen biologische consumenten
In Duitsland zijn de motieven achter de keuze om biologische voeding te kopen onderzocht. Uit het onderzoek van ISM Global Dynamics GmbH blijkt dat de consumenten aan de hand van de koopmotieven in vier groepen verdeeld kunnen worden: de idealisten, prijsbewusten, meelopers en genieters.
Idealisten zijn met 48 procent de grootste groep. Zij kopen biologische producten uit overtuiging en respect voor het milieu, mens en dier. Zij betalen in de eerste plaats voor producten die duurzaam en eerlijk zijn. De idealisten kopen bij voorkeur in de biologische winkels, weekmarkten of rechtstreeks bij de producenten.
De tweede grootste groep met 28 procent zijn de prijsbewusten. Ze zijn bezorgd over het comfort en gemak en willen daarom in de supermarkt of bij discounters kopen. Het merendeel van deze groep is mannelijk. Voor leden van deze groep speelt naast de prijs ook de smaak van het voedsel een cruciale rol.
Dertien procent ziet de biologische voeding als een genotsmiddel. Het gaat hierbij vooral om ouderen, zij gaan in de eerste plaats voor de kwaliteit van smaak en een echte ervaring. Deze groep koopt ook graag op de markt en rechtstreeks bij de producent. De sociale en ecologische verantwoordelijkheid speelt een ondergeschikte rol bij de aankoop.
Voor de studie werden 1.200 mensen vanaf 14 jaar ondervraagd.
12-07-10
Idealisten zijn met 48 procent de grootste groep. Zij kopen biologische producten uit overtuiging en respect voor het milieu, mens en dier. Zij betalen in de eerste plaats voor producten die duurzaam en eerlijk zijn. De idealisten kopen bij voorkeur in de biologische winkels, weekmarkten of rechtstreeks bij de producenten.
De tweede grootste groep met 28 procent zijn de prijsbewusten. Ze zijn bezorgd over het comfort en gemak en willen daarom in de supermarkt of bij discounters kopen. Het merendeel van deze groep is mannelijk. Voor leden van deze groep speelt naast de prijs ook de smaak van het voedsel een cruciale rol.
Dertien procent ziet de biologische voeding als een genotsmiddel. Het gaat hierbij vooral om ouderen, zij gaan in de eerste plaats voor de kwaliteit van smaak en een echte ervaring. Deze groep koopt ook graag op de markt en rechtstreeks bij de producent. De sociale en ecologische verantwoordelijkheid speelt een ondergeschikte rol bij de aankoop.
Voor de studie werden 1.200 mensen vanaf 14 jaar ondervraagd.
12-07-10
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-09-20 Aardappelen van PLUS standaard biologisch
- 2023-09-18 Leveranciersdag Udea zorgt voor verbinding in de keten
- 2023-09-18 Studie naar de markt voor biologische levensmiddelen in Duitsland
- 2023-09-15 Albert Heijn lanceert magazine over biologisch
- 2023-09-14 Bijna een kwart van de Nederlandse consumenten bezoekt andere supermarkt op basis van aanbieding
- 2023-09-14 Solidare Natuurvoeding sluit de deuren
- 2023-09-14 dennree investeert ongeveer 18 miljoen euro in loonsverhogingen
- 2023-09-13 "Levensmiddelen worden niet meer goedkoop..."
- 2023-09-13 Omzet biologisch keurmerk met 8,3 procent gegroeid
- 2023-09-12 Meer dan 32% van de Fransen kan zich geen 3 maaltijden per dag veroorloven
- 2023-09-12 "Mensen fietsen toch om voor een onafhankelijke natuurvoedingswinkel"
- 2023-08-31 Mijnbiowinkel.nl moet meer zichtbaarheid creëren bij een groter publiek
- 2023-08-30 "Moeilijk om nieuwe klanten te overtuigen"
- 2023-08-29 Luca Radau treedt toe tot de raad van bestuur van SuperBioMarkt
- 2023-08-28 "Consument begrijpt biologisch niet"
- 2023-08-28 'Zie dat je supermarkt maar eens doen'
- 2023-08-24 Picnic opent grootste hub in Nederland
- 2023-08-23 Picnic wil de helft van de Duitse bevolking bereiken
- 2023-08-22 Crisp gaat in België in het rood
- 2023-08-21 ACM keurt fusie Boni en Nettorama goed