Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bijna de helft idealist

Duits onderzoek naar koopmotieven: vier groepen biologische consumenten

In Duitsland zijn de motieven achter de keuze om biologische voeding te kopen onderzocht. Uit het onderzoek van ISM Global Dynamics GmbH blijkt dat de consumenten aan de hand van de koopmotieven in vier groepen verdeeld kunnen worden: de idealisten, prijsbewusten, meelopers en genieters.

Idealisten zijn met 48 procent de grootste groep. Zij kopen biologische producten uit overtuiging en respect voor het milieu, mens en dier. Zij betalen in de eerste plaats voor producten die duurzaam en eerlijk zijn. De idealisten kopen bij voorkeur in de biologische winkels, weekmarkten of rechtstreeks bij de producenten.

De tweede grootste groep met 28 procent zijn de prijsbewusten. Ze zijn bezorgd over het comfort en gemak en willen daarom in de supermarkt of bij discounters kopen. Het merendeel van deze groep is mannelijk. Voor leden van deze groep speelt naast de prijs ook de smaak van het voedsel een cruciale rol.

Dertien procent ziet de biologische voeding als een genotsmiddel. Het gaat hierbij vooral om ouderen, zij gaan in de eerste plaats voor de kwaliteit van smaak en een echte ervaring. Deze groep koopt ook graag op de markt en rechtstreeks bij de producent. De sociale en ecologische verantwoordelijkheid speelt een ondergeschikte rol bij de aankoop.

Voor de studie werden 1.200 mensen vanaf 14 jaar ondervraagd.

12-07-10