
Abonneren
Vacatures
- Assistent Bedrijfsleider
- Retail Key Account Manager
- Leidinggevende snijderij
- Fruitteler / gewasverzorger boomkwekerij
- Teeltspecialist
- Accountmanager
- Agrarisch medewerker - Veredeling
- Logistiek Medewerker Groenten en Fruit
- Teler - Teeltspecialist - Hoofd Teelt - Head Grower
- Teamleider Productie
Top 5 - gisteren
- GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- Biologische legpluimveehouders uiten hun onvrede over werkwijze supermarkten
- "De 'botanicals' en beperkte zoetheid geven onze drankjes een meer volwassen beleving"
- Puur Mieke wint zesde Shopping Award op rij
- Biologische garantieprijs FrieslandCampina daalt met 2,25 euro in april
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
Bijna de helft idealist
Duits onderzoek naar koopmotieven: vier groepen biologische consumenten
Idealisten zijn met 48 procent de grootste groep. Zij kopen biologische producten uit overtuiging en respect voor het milieu, mens en dier. Zij betalen in de eerste plaats voor producten die duurzaam en eerlijk zijn. De idealisten kopen bij voorkeur in de biologische winkels, weekmarkten of rechtstreeks bij de producenten.
De tweede grootste groep met 28 procent zijn de prijsbewusten. Ze zijn bezorgd over het comfort en gemak en willen daarom in de supermarkt of bij discounters kopen. Het merendeel van deze groep is mannelijk. Voor leden van deze groep speelt naast de prijs ook de smaak van het voedsel een cruciale rol.
Dertien procent ziet de biologische voeding als een genotsmiddel. Het gaat hierbij vooral om ouderen, zij gaan in de eerste plaats voor de kwaliteit van smaak en een echte ervaring. Deze groep koopt ook graag op de markt en rechtstreeks bij de producent. De sociale en ecologische verantwoordelijkheid speelt een ondergeschikte rol bij de aankoop.
Voor de studie werden 1.200 mensen vanaf 14 jaar ondervraagd.
12-07-10
Publicatiedatum:
Auteur:
Lenneke Pors-Schot
©
BioJournaal.nl
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-27 GfK: Omzet biologisch +25% in 2022
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-24 Lidl Zwitserland verkoopt meer bio-producten
- 2023-03-24 "Met drie-eenheid soda, groene zeep en schoonmaakazijn kan je alle schoonmaakklussen aan"
- 2023-03-23 Verrassende retailconcepten in Nederlands-Duits grensgebied
- 2023-03-21 Duurzame producten en circulaire diensten komen samen in nieuw duurzaam warenhuis Tomo
- 2023-03-21 Vijf jaar Too Good To Go in Nederland: 18 miljoen maaltijden gered
- 2023-03-16 Nauwelijks prijsverschil tussen supermarkt en bio-speciaalzaak
- 2023-03-08 Trendcafé bezoekt Jumbo Foodmarkt Naaldwijk
- 2023-03-06 Odin Joure geopend
- 2023-02-27 43e Dille & Kamille-winkel geopend in Apeldoorn
- 2023-02-27 Britse biologische markt groeide met 1,6% naar meer dan 3,1 miljard pond
- 2023-02-24 "We hebben laten zien dat de bio-speciaalzaken heel serieus bezig zijn"
- 2023-02-22 Ook in 2023 de beste Duitse bio-handelaar
- 2023-02-20 Albert Heijn stopt met invliegen groenten en fruit
- 2023-02-17 "26 miljoen is in relatie tot alle problemen die er zijn, een heel klein bedrag"
- 2023-02-17 Toezichthouder ACM tegen telers en retail: "Werk vaker samen"
- 2023-02-15 "Supermarkten maken biologische groenten onnodig duur"
- 2023-02-14 Winterrapport GfK: shopper getraumatiseerd door de inflatie
- 2023-02-14 Ekoplaza juicht Nederlandse IMVO wetgeving toe