Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Veenweidefonds financieert geslaagde pilot bij Hoeve Biesland

Een melktap naast de biertap?

Zien we in de toekomst naast de biertap ook een melktap met lokale biologisch melk in cafés en restaurants? Als het aan Hoeve Biesland ligt wel. Met financiering vanuit het Veenweidefonds hielp Wij.land de Barista Boeren om dat idee om te zetten naar actie. "We hebben in 2023 wekelijks zo'n 2000 liter niet-lokale-melk leveringen vervangen door leveringen van onze biologische, lokale melk", vertelt Linda Duijndam namens Hoeve Biesland.

De melktap geeft precies zoveel melk als dat een barista nodig heeft voor een cappuccino, een latte, een cortado of wat je maar kan bedenken. Een druk op de knop en je krijgt het aantal milliliters melk dat je nodig hebt, geen druppel meer. Zo worden er geen restjes melk weggegooid, zoals bij het gebruik van pakken. Dat is respectvol naar de koe, en voorkomt voedselverspilling.

Daarnaast komt de melk in een herbruikbare plastic emmer van 10 liter waardoor er nagenoeg geen afval wordt gecreëerd met de melktap. Alleen wanneer de emmers defect zijn is er nieuw verpakkingsmateriaal nodig.

Naast de praktische voordelen heeft de melktap ook een symbolische waarde. Linda: "De melktap is symbool voor het delen van verantwoordelijkheid, voor onze koeien, insecten en kruiden. De horecaondernemer waar wij mee in zee gaan, gaat een langdurige relatie aan met Hoeve Biesland. Ze krijgen van ons de melktap cadeau, als zij beloven langdurig onze melk af te nemen. Zo slaan we als boer de handen ineen met horecaondernemers om ons landschap veerkrachtiger te maken en onze manier van biologisch boeren voort te kunnen zetten op lange termijn."

Geleerde lessen
Hoeve Biesland ontving in 2022 de Wij.land Innovatieprijs uit het Veenweidefonds voor pioniers. Deze winst vormde voor Hoeve Biesland de springplank om aan de slag te gaan met het installeren van de melktaps. Nu het project ten einde is delen de initiatiefnemers graag de belangrijkste geleerde lessen:

  1. De melktap werkte als verbinder, meer dan 150 nieuwsgierige ondernemers kwamen afgelopen jaar naar de boerderij om eens een kijkje te nemen. "Veel daarvan nemen nu onze melk af, ook als ze geen melktap hebben!"
  2. "We hadden bij de eerste installatie last van wat kinderziektes. Die praktische problemen zijn gelukkig snel verholpen en nu draait de melktap als een zonnetje. De uitdaging was dat bij ongehomogeniseerde melk je eigenlijk even lekker wil schudden voordat je gaat opschuimen. Maar dat kan niet gezien de melk in een emmer in een koelkast zit. Vanwege het niet homogeniseren drijft de room na een aantal dagen naar boven. Dan krijg je belletjes en schuimt hij niet zoals je idealiter zou willen. Met de huidige installatie zorgen we dat de doorloop van de emmer melk sneller is dan 2/3 dagen, dan doet dit mogelijke probleem zich niet voor."
  3. "Ondernemers zijn wars van regeltjes en papierwerk.'" De Barista Boeren ontdekten dat het moeilijker is dan gedacht om een juridische verankering te bereiken en het contract zelfs klanten afschrikt. "Geen juridische verankering aangaan brengt het risico dat we de melktap bij faillissement van de zaak verliezen."
  4. Melk is een relatief 'goedkoop' product, het kostenefficiënt krijgen van de productie, distributie en logistiek is een enorme opgave. "We maken er geen winst op, maar vinden het wel een belangrijk verhaal om te vertellen. We merken wel dat de melktap meer horeca klanten aantrekt. Ons verhaal slaat aan en steeds meer horecaondernemers willen meewerken aan een duurzame voedselketen. Met de opbrengsten van customer-brings-customer en het belang van het verhaal willen we zeker met de melktap blijven werken."

Jan en Mieke Duijndam.

Teamwork tussen boer en horeca
"Het is onze droom om niet alleen horecaondernemers, maar juist ook de consument die de cappuccino drink te bereiken. De verbinding leggen tussen de melk in de cappuccino, en het biologisch boeren (en de relevantie daarvan) vereist teamwork tussen de horecaondernemer en ons. Onze klanten moeten ons verhaal over biodiversiteit en lokaal voedsel naar hun klanten kunnen overbrengen. Dat is een groot doel van de melktap, maar ook een grote uitdaging. Want in de praktijk blijkt het nog lastig om in de horeca de ruimte te creëren om een verhaal te vertellen. Met de personeelstekorten en hoge werkdruk is er vaak geen tijd om eens even goed in te gaan op het verhaal achter je bakkie. Toch blijven we hieraan werken, want mensen verbinden aan ons biodiverse landschap is één van onze hoogste doelen", besluit Linda.

Dat het project nu ten einde loopt betekent dat Hoeve Biesland zelf verder gaat experimenteren hoe ze de melktap willen gaan inzetten in hun bedrijfsvoering. Dat gaat tot nu toe goed, er staat net weer een nieuwe tap te pronken bij Huszar in Delft.

Klik hier voor het volledige artikel.

Voor meer informatie:
Hoeve Biesland
Bieslandseweg 1
2645 BM Delfgauw
015 2125634
info@hoevebiesland.nl
www.hoevebiesland.nl

Bron: Wij.land

Publicatiedatum: