Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zwitserland: Biologisch marktaandeel blijft groeien

Bio Suisse heeft op haar jaarlijkse mediaconferentie de belangrijkste cijfers over de biologische ontwikkeling in Zwitserland gepresenteerd. In 2022 daalde de verkoop in de gehele voedingsmarkt. Biologisch wist echter te stijgen en heeft nu een marktaandeel van 11,2 procent. De omzet daalde licht tot 3,8 miljard Zwitserse frank. Momenteel zijn ongeveer 7.560 bedrijven biologisch-gecertificeerd. Met het nieuwe label "Bio Cuisine" komt Bio Suisse nu ook in de horeca tegemoet aan een grote vraag naar biologische producten.

In 2022 kochten Zwitserse consumenten vaak biologische producten, ondanks de stijgende kosten van levensonderhoud en de getemperde stemming door de energiecrisis en de oorlog van Rusland in Oekraïne. Het marktaandeel bedroeg in 2022 11,2 procent (2021: 10,9 %). Dit komt overeen met een volume van 3,8 miljard Zwitserse frank (2021: 4 miljard Zwitserse frank). Bio Suisse verklaart de omzetdaling met het ontbreken van de Corona-gerelateerde speciale effecten, waardoor de omzet sterk steeg. In 2019, vóór Corona, bedroeg de omzet 3,2 miljard Zwitserse frank. Met een gemiddelde jaarlijkse groei van 200 miljoen Zwitserse frank volgt de biologische omzet de positieve langetermijntrend. "Biologisch blijft gestaag groeien", meldt Urs Brändli, voorzitter van Bio Suisse, verheugd. De consumptie per hoofd van de bevolking lag met 439 frank iets onder het bedrag in 2020.

Structurele verandering in de handel
De ontwikkeling in de retailkanalen is ongelijkmatig. Terwijl de biologische marktleider Coop een lichte daling (-3,6%) noteerde, kon Migros zijn biologische groei matig voortzetten (+0,9%). De grootste veranderingen vonden plaats in de biologische speciaalhandel (-14,5%) en de direct marketing (-16,5%). Ook bij de discounters werden zowel stijgende als dalende groeicijfers gerealiseerd. Maar ook hier lag de verkoop in alle handelskanalen boven het niveau van 2019. Niettemin wordt het toenemende belang van de detailhandel voor de succesvolle ontwikkeling van biologisch bevestigd. Zonder de sterke partnerschappen die al vele jaren bestaan met Coop, en nu ook Migros, zou biologisch in Zwitserland niet op het huidige niveau staan.

De golf van omschakelaars heeft zijn dieptepunt bereikt
Momenteel werken ongeveer 7.560 landbouwbedrijven volgens de Bio Suisse-normen, die 187.090 hectare landbouwgrond bewerken (+10.030 hectare ten opzichte van 2022). De meeste nieuwe omschakelingen komen uit de kantons Bern (+35 biologische bedrijven), Zürich (+28) en Vaud (+23). Het kanton Graubünden heeft met 64,3 procent het onbetwiste grootste aandeel biologische bedrijven. Bern blijft met in totaal 1.381 bedrijven het kanton met de meeste biologische bedrijven. In heel Zwitserland draagt 17,3 procent van de bedrijven het Bio Suisse certificaat (+0,5 procent). Met een netto toename van 57 extra bedrijven lag de groei duidelijk boven het niveau van vorig jaar (+23). Voor het eerst sinds enkele jaren is Bio Suisse actief op zoek naar producenten die geïnteresseerd zijn in de omschakeling naar biologische landbouw. Vooral naar akkerbouwgewassen is veel vraag. "We hebben een akkerbouwoffensief gepland en zijn op zoek naar 15.000 hectare extra akkerland dat tegen 2027 naar biologisch kan worden omgeschakeld. Dit komt overeen met ongeveer 500 nieuwe biologische bedrijven in de komende 5 jaar", aldus Balz Strasser, CEO van Bio Suisse.

Bron: Bio Suisse

Publicatiedatum: