Too Good To Go, de snelgroeiende app tegen voedselverspilling, is opnieuw verkozen tot meest inspirerende organisatie van Nederland. De missiegedreven organisatie voert voor het vierde jaar op rij de Inspirerende 40 aan. In aanloop naar de landelijke Verspillingsvrije Week die vandaag (maandag 12 september) start is dit een eervolle kroon op het werk van team Too Good To Go. Met maar liefst 15 miljoen geredde maaltijden sinds de start in 2018 behoort Nederland tot de Europese voorhoede. Wageningen University & Research en Lego zijn verkozen tot de nummers twee en drie op de lijst.
Voor het eerst in twaalf jaar 'Inspirerende 40' lukt het een organisatie om de titel 'meest inspirerende organisatie' voor de vier keer op hun naam te zetten. Op maar liefst 8 van de 10 kenmerken wordt Too Good To Go als meest inspirerend beoordeeld. Het onderzoek onder ruim 5.100 Nederlanders laat zien dat organisaties met een maatschappelijke missie het meest inspireren. Maar liefst 23 van de 40 organisaties zijn aan te merken als impactorganisatie. Uit het representatieve marktonderzoek komt onder andere naar voren dat Too Good To Go werkt met een duidelijke, doordachte en betekenisvolle visie: een wereld zonder voedselverspilling. Producten/diensten heeft die écht iets oplossen of van waarde zijn voor de consument.
Positief activisme tegen voedselverspilling
Too Good To Go gaat voedselverspilling tegen door 'Magic Boxes' met overgebleven voedsel van fabrikanten en retailers via een app aan te bieden aan haar gebruikers. Zo werden er in Nederland vorig jaar 5 miljoen maaltijden gered, een groei van 39%. Wereldwijd groeide dat aantal zelfs met 84% tot 52,5 miljoen. Het leverde een plek op in de TIME100, een lijst met de 100 invloedrijkste bedrijven ter wereld. Het aantal geregistreerde gebruikers groeide met ruim 700.000 in Nederland tot 3,3 miljoen en het aantal partners met ruim 40%. Dit jaar richtte Too Good To Go haar pijlen ook op het tegengaan van voedselverspilling bij fabrikanten. Dit leverde een belangrijke doorbraak op. Too Good To Go bundelde hiervoor de krachten met een brede coalitie van fabrikanten, waaronder Unilever (met merken als Hellmann's, Knorr, Calvé, Conimex) en La Vache qui rit, St Môret, Bertolli en Arla. In navolging van 12 andere Europese landen, komt een nieuw 'kijk, ruik, proef – voor je verspilt' label standaard op verpakkingen in het Nederlandse schap. Het label is bewezen effectief en laat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen in plaats van enkel op de Ten minste Houdbaar Tot-datum. Wereldwijd wordt meer dan een derde van al het voedsel weggegooid. Thuis is 10% van de voedselverspilling te herleiden naar een onjuiste interpretatie van de houdbaarheidslabels. Too Good To Go organiseerde daarnaast diverse bewustwordingscampagnes, zoals eind 2021 de 'Maak oud als nieuw-campagne' waarin mensen werden opgeroepen van feestdagen restjes iets nieuws te maken, en aansluitend de 'Groene voornemens-campagne' waarin bij consumenten werd geïnformeerd naar hun groene voornemens voor 2022.
Over de Inspirerende 40
De ranglijst en het rapport van de Inspirerende 40 werden donderdag 8 september bekend gemaakt op het festival Impact on the Beach in Scheveningen. Organisaties zijn geselecteerd op basis van representatief marktonderzoek van Dynata in opdracht van strategisch adviesbureau Synergie. In de lijst staan naast Too Good To Go ook onder meer Wageningen UR, Seepje, Fairtrade Original, Marcel's Green Soap, Dopper, Dille&Kamille, Vivera en Ekoplaza.
In het rapport staat ook een Ones2Watch lijst. Daarin zijn onder meer Pieter Pot, Smyle, Boerschappen, Odin, Smaakt, Mud Jeans en Ella's Kitchen opgenomen.