Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Consumenten kunnen gemiddeld 120 euro besparen door minder voedsel weg te gooien"

De voedselboodschappen worden elke maand flink duurder, momenteel 11,2 procent hoger dan in juni 2021. Terwijl de consumentenprijsinflatie blijft steken op 8,6 procent.

De consument verspilt thuis nog steeds jaarlijks zo’n 34 kilo aan voedsel. Met name brood, groente/ fruit en zuivel. Minder voedselverspilling levert de consument jaarlijks 120 euro in de portemonnee op volgens het Voedingscentrum.

De Nederlandse consument is voor de voedselprijsontwikkeling sterk afhankelijk van wat er in de wereld gebeurt. Wereldwijd lopen de grondstofprijzen voor voedsel steeds verder op. Hoewel de voedingssector aanvankelijk moeite had om de hogere inkoopkosten door te belasten aan de supermarkten, is er vanaf april sprake van een inhaalslag. De CBS-voedselprijsinflatie stijgt harder dan die van de consumentenprijzen.

De stijgende voedselprijzen ziet de consument vooral de laatste vier maanden terug in het schap. De dure voedselboodschappen zijn een extra stimulans om de voedselverspilling aan te pakken. Voedsel is geen wegwerpproduct.

Consument is aan zet
Elke schakel in de voedselketen draagt bij aan het tegengaan van voedselverspilling, van boer tot bord. Maar bij de consument thuis vindt de grootste voedselverspilling plaats.

De vraag is hoe voedselverspilling aangepakt kan worden. Consumenten kunnen bijvoorbeeld nog scherper hun voedselboodschappen inkopen qua hoeveelheden en houdbaarheidsdatum. Of bewuster zijn in de aankoop van verse producten die kwetsbaarder zijn zoals brood en groente of fruit. Daarnaast kan maaltijdplanning uitkomst bieden door gekochte producten meerdere dagen achter elkaar in maaltijden te verwerken. Maaltijdboxen als HelloFresh en Marley Spoon werken bijvoorbeeld op deze manier.

De consument kan dus op verschillende manieren voedselverspilling tegengaan. Op welke wijze dat ook gebeurt, minder voedsel weggooien levert structureel geld op en heeft een positief effect op het milieu.

Ceel Elemans is Sector specialist Food bij ING Sector Banking

Bron: ANP

Publicatiedatum: