Lekkerland, specialist voor on-the-go consumptie, is een nieuwe samenwerking aangegaan met Organto, een innovatieve leverancier van verse biologische groenten, fruit en kruiden. Met de komst van Organto's I AM Organic assortiment speelt Lekkerland in op de specifieke behoeften van de bewuste Nederlandse consument.
CO2-neutraal product binnen een 100% transparante keten
"Wat deze samenwerking met Organto bijzonder maakt, is de 100% transparante keten en het CO2-neutrale assortiment dat we onze klanten kunnen leveren", aldus Patrick van Leijenhorst, Category Manager Foodservice bij Lekkerland.
Transparant, want de producten zijn dankzij strategische samenwerkingen met Organto’s telers qua herkomst exact te traceren. En die teler krijgt een eerlijke prijs. "Prettig aan de samenwerking zijn bovendien de korte lijnen, waarbij productie, import en verkoop strak gestroomlijnd zijn. Dit maakt het leveringsproces van verse producten snel en efficiënt."
Met deze nieuwe samenwerking wil Lekkerland toegevoegde waarde bieden in de categorie vers biologisch fruit en samen met haar partners en klanten een positieve impact realiseren.
I AM ORGANIC assortiment
De biologische I AM Organic producten die Lekkerland heeft opgenomen in haar assortiment betreffen bananen en fruitcups met vers gesneden fruit. Afhankelijk van het seizoen rouleert het aanbod van fruitcups, met op dit moment frambozen, blauwe bessen, rode appel en peer. De producten zijn afkomstig van telers in onder andere Nederland, Spanje en Argentinië.
De fruitcups worden aangeboden in een transparante, 100% recyclebare verpakking. "Wij zijn ons bewust van voedselverspilling en duurzame verpakkingen en willen deze ambitie prominenter naar voren brengen."
Kansen voor het grootste retailproduct in Nederland
"De banaan is het grootste artikel binnen retail in Nederland en het meest favoriete product binnen de fruitcategorie. Daarnaast is de banaan hét convenience product bij uitstek en handig om on-the-go te consumeren. Het toevoegen van deze bio-variant aan ons groothandelassortiment was dan ook een logische keuze."
Omdat bananen niet jaarrond in goede kwaliteit in Europa te telen zijn, haalt Organto ze uit de Dominicaanse Republiek. Daar is het klimaat ideaal en de vaarroute naar Nederland is kort en direct. In Nederland worden de bananen extra langzaam gerijpt, wat de smaak bijzonder ten goede komt. De I AM Organic banaan wordt het hele jaar door geleverd en kan 4 weken na het oogsten al in de schappen liggen. Met zo weinig mogelijk verpakking uiteraard. Enkel een biologisch afbreekbaar stickertje, hoe duurzaam kan het zijn.
Digitaal paspoort speelt in op consumentenbehoeften
"De belangstelling voor biologisch, gezond en verantwoord groeit snel in Nederland, zeker onder jongeren. Healthy eating, healthy living." zegt Rients van der Wal, CEO van Organto. "Bovendien wordt de herkomst en het echte verhaal achter producten steeds belangrijker."
Het I AM Organic-assortiment heeft stopkracht in het schap en laat via storytelling de waarde van het product zien. Zo zijn de producten voorzien van een QR-code die leidt naar een uniek digitaal productpaspoort dat niet alleen het product, maar ook de boer een gezicht geeft. Het paspoort geeft informatie over de teler, wijze van transport, CO2-voetafdruk, nutritionele gegevens, receptinspiratie, gebruikstips en de sociale impact voor de omgeving waar het product vandaan komt.
Op deze manier is de teler van de bio-banaan de Nederlandse Jetta van der Berg, eigenaar van twee duurzame plantages in de Dominicaanse Republiek. Deze worden van stroom voorzien door zonnepanelen, ze beschikken over een eigen irrigatiesysteem en de winst komt onder meer ten goede aan nieuwe natuurgebieden. Organto plant op haar beurt weer bossen aan ter CO2-compensatie van de benodigde energie om de bananen vanuit de havens van Santa Domingo of Manzanillo naar Europa te vervoeren en in koelhuizen op te slaan. Al deze informatie is te herleiden via de QR-code.
Jetta van der Berg
Van der Wal: "Deze samenwerking met Lekkerland versterkt onze gezamenlijke ambitie om de hedendaagse consument te bedienen die vraagt om lekkere, kwalitatieve en biologische gemaksproducten met een transparant en boeiend verhaal. Together we can eat the world better."
'Green Deal'
Vanuit de 'Green Deal' van de Europese Unie moet in 2030 tenminste 25% van het Europese landbouwareaal biologisch zijn. Die ambitie heeft verstrekkende gevolgen voor de landbouw, maar in het verlengde daarvan ook voor retailers en consumenten. "We hebben de afgelopen periode intensief nagedacht over de markt. Onze conclusie is dat je de noodzakelijke verschuiving naar biologisch het beste kunt realiseren door de meerwaarde van biologisch duidelijk te maken. Je moet laten zien dat producten biologisch en duurzaam zijn geteeld door de volledige herkomst en voordelen inzichtelijk te maken. En dat kan het best met een merkoperatie. Zo is het idee voor I AM Organic ontstaan."
Duurzaamheid binnen de Foodservice branche
Voor Foodservice gaat het over bewust omgaan met elk product. Daar weet Olga den Boer, Consultant Quality & Corporate Responsibility bij Lekkerland alles van: "De Rijksoverheid heeft bij de Nationale Voedseltop van Den Haag besloten dat Nederland binnen 5-10 jaar wereldwijd koploper moet zijn in gezonde en duurzame voeding. Deze doelstelling heeft direct invloed op de Foodservice-branche."
"Het is heel mooi om te zien hoe de gedeelde ambities voor een gezond, duurzaam en transparant aanbod in de praktijk worden gebracht door deze samenwerking. De bio-banaan van I AM Organic is een aanwinst in ons assortiment en fungeert als voorbeeld voor andere leveranciers die zich willen focussen op een duurzaam aanbod."
Om haar klanten beter te kunnen ondersteunen, biedt Lekkerland niet alleen inzicht in de wettelijk verplichte specificaties en de logistieke informatie. Er wordt juist ook gecommuniceerd over de gezondheid en keurmerken van een product. Op deze wijze helpt en adviseert Lekkerland haar klanten in het maken van keuzes en het samenstellen van een weloverwogen assortiment.
Klik hier voor meer informatie over I AM Organic
Bron: Lekkerland