G. Kramer & Zonen introduceert bio zuurkool als gemaksproduct

"Ik denk dat we een van de grootste arealen voor biologische teelt hebben"

Tholen - Het zal menigeen niet ontgaan zijn. Aan het begin van de coronapandemie sloeg de paniek bij de consument toe. De schappen werden leeggehaald en zuurkool was hier geen uitzondering in. "Het was een raar en grillig jaar", vertelt Gerrie Groot van Zuurkoolfabriek G. Kramer & Zonen. "Ze kochten alles wat los en vast zat. Verse zuurkool is natuurlijk een product dat lang houdbaar is, waardoor alles wat we hadden de deur uitvloog. Gelukkig is de vraag dit jaar genormaliseerd."

"Wij hadden er profijt van, dus dat klinkt misschien wel leuk, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het zo gaat. Wij zijn ook gebaat bij een normale situatie op de markt en nu moesten we zelfs in het voorjaar nog extra kool inmaken om aansluiting te houden op het nieuwe seizoen. We hebben alles kunnen bedienen, maar waren vrijwel altijd helemaal leeg. Gelukkig kopen mensen weer normale voorraden en we hopen dat de gekte dit jaar, ondanks de hernieuwde maatregelen, uitblijft."

200.000 kilo per dag
Bij G. Kramer en Zonen maken ze traditioneel van begin augustus tot een paar dagen voor Kerst gemiddeld 200.000 kilo kool per dag in. "We zijn nu in de afrondende fase en in januari begint de drukte weer", vertelt Gerrie Groot van de Zuurkoolfabriek. "Het seizoen gaat goed. We zijn lang niet ontevreden." Door de vele regenval in juni zijn er op de akkers, waar het bedrijf haar eigen kool teelt, echter wel een aantal hectare verzopen. "Hierdoor is de oogst die van het land is gekomen zeker niet overvloedig geweest, maar er gebeurt altijd wel wat. Het is zonde, omdat al je werk voor niks is geweest. We hebben echter zonder problemen kunnen leveren."

"Biologisch is er bij gekomen"
De toekomst ziet Gerrie na 131 jaar nog uiterst positief in. "Ik denk dat de consument steeds meer zoekt naar biologisch en gezond voedsel. Zuurkool is hier natuurlijk perfect voor. De tijd dat deze traditionele wintergroente alleen voor de stamppot wordt gebruikt, ligt dan ook ver achter ons. We zijn inmiddels in onze 5de generatie binnen het bedrijf en elke generatie moet toch om zich heen kijken om met de tijd mee te gaan. Ik draai inmiddels meer dan 46 jaar mee en toen ik begon waren de grote verpakkingen (vaten en emmers) populair. Die gingen allemaal naar de groenteboeren. Vervolgens kwamen de kleinverpakkingen heel erg op, vanwege de vraag vanuit de consument. Nu zien we dat biologisch erbij is gekomen. Zo zijn er elke keer nieuwe ontwikkelingen en daar moet je als bedrijf in mee." Dit heeft ertoe geleid dat G.Kramer & Zonen meerdere nieuwe producten in haar assortiment heeft opgenomen.

Organic Kraut als variatie
Een voorbeeld hiervan is de atjar die het bedrijf produceert, maar ook de Organic Kraut-producten zijn een gebruikte variatie voor verwerking van de witte kool. "Ik denk dat we een van de grootste arealen voor biologische teelt hebben. Al onze gangbare teelt is 'On the way to PlanetProof'. Met de Organic Kraut varianten speelt het bedrijf in op de wensen van de consument."

"Jongere generatie stampt niet meer" 
Organic Kraut is geschikt om rauw te eten en dus een ideaal gemaksproduct, die in 4 verschillende smaken komt: Ginger & Beetroot, Garlic & Basil, Chili & Onion en een Kimchi-variant: Veggie & Spice. "De jongere generatie stampt niet meer en deze producten, gemaakt van biologische, verse groenten en kruiden, zijn bijvoorbeeld ideaal als topping op de hamburger of burrito." Zo zal het bedrijf altijd om zich heen blijven kijken voor nieuwe ideeën.

Voor meer informatie:
G. Kramer & Zonen
Voorburggracht 141
1722 GC Zuid-Scharwoude
+31 (0)226 31 24 26
Gerrie.Groot@gkz.nl 
www.gkz.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven