Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Yvonne Witpaard, Nautilus Organic:

“Als sector moeten we telers die omschakelen naar biologisch meer perspectief kunnen bieden”

Tholen - Coöperatie Nautilus Organic komt nog elk jaar biologisch fruit tekort. De groeiende vraag komt vooral uit de retail en dus is het belangrijk dat het areaal toeneemt. “Als sector moeten we telers die omschakelen naar biologisch meer perspectief kunnen bieden,” zegt Yvonne Witpaard van Nautilus. “Dat is essentieel, wil je als Nederlandse biologische hardfruittelers ook in de toekomst binnen Europa blijven meetellen.”

De biologische hardfruittelers beleven dit jaar een heel ander seizoen dan afgelopen jaar. Dat geldt niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. “In vergelijking met afgelopen jaar valt de opbrengst van de perenoogst tegen, met alle gevolgen van dien. De verwachting is dat het seizoen dit jaar een stuk korter zal zijn dan voorgaande jaren,” vertelt Yvonne. “Voor appelen daarentegen zien we goede opbrengsten. Hierbij gaat de aandacht naar het waarborgen van de kwaliteit. Voor onze hardfruittelers is kwaliteit de belangrijkste kernwaarde als het gaat om onderscheidend vermogen. Juist in een jaar van relatieve schaarste is het belangrijk dat afnemers kunnen vertrouwen op de expertise van de telers.”

Vraag uit de conventionele hoek
Er is nog altijd veel vraag naar biologisch hardfruit. Nautilus werkt aan meer aanbod door het bestaande areaal uit te breiden en door het aantrekken van nieuwe leden. “Om de markt in balans te houden zal de vraag gelijk op moeten gaan met het aanbod. Als coöperatie komen we elk jaar nog fruit tekort.”

Hoewel de relatie tussen de biologische hardfruittelers en hun biologische afnemers hecht blijft – zij begrijpen als geen ander de meerwaarde van biologisch fruit – groeit de vraag vooral vanuit de conventionele hoek. “Enerzijds economisch gedreven, anderzijds omdat de consument ernaar vraagt,” legt Yvonne uit. “De consument verandert en is meer dan ooit geïnteresseerd in duurzaamheid, lokaal product, herkomst, goede voeding en is zich steeds meer bewust van impact op het milieu. Conventionele retailers kunnen hier niet aan voorbijgaan en willen deze consumenten ook graag bedienen. Wij gaan graag samenwerkingen met deze partijen aan, zonder daarbij voorbij te gaan aan de toegevoegde waarden die wij als fruitgroep koesteren. Wij maken dit graag zichtbaar door het verhaal achter het fruit een gezicht te geven, retailers uit te nodigen in de boomgaard of bij onze sorteerlocatie. Samenwerking in de keten is essentieel.”

Markt voor omschakelfruit
Als een fruitteler besluit om te schakelen naar biologisch is dat niet binnen een seizoen voor elkaar. Er gaan drie jaren van omschakeling aan vooraf voordat de producten het biologisch label mogen dragen. In die drie jaren maakt de teler wel kosten, terwijl hij zijn fruit niet tegen een hogere prijs kan vermarkten. In België lanceerde BelOrta begin 2021 het Earth-concept waarmee omschakelfruit extra waarde krijgt. “Een mooi voorbeeld van sectorbetrokkenheid,” vindt Yvonne. “Maak omschakelproducten aantrekkelijk voor retailers en consumenten door er een meerwaarde aan te verbinden. Zo hoeft het niet als conventioneel te worden verkocht, wat nog regelmatig gebeurt, en biedt je een mooie opstap naar biologisch in het schap. Hoger gepositioneerd dan conventioneel en net onder biologisch.”

Uitleg naar de afnemer en communicatie naar de consument is essentieel. “Door inzicht te geven in het omschakelproces en de samenwerking verder in de keten op te zoeken, kun je de toegevoegde waarde zichtbaar maken. Hiermee spreek je een consumentengroep aan die potentieel kan doorgroeien naar biologische consumenten. De twijfelende, lichtgroene consument kan door de aankoop van omschakelfruit ook een bijdrage leveren aan duurzaamheid. Je maakt zo de weg naar verduurzamen en biologisch inzichtelijk en hebt een interessante positionering in het schap. Op die manier maak je omschakelfruit en biologisch fruit aantrekkelijker voor de consument en draag je bij aan uitbreiding van het areaal.”  Volgens Yvonne is het voor retailers interessant om omschakelfruit in de schappen te promoten. “Met de duurzaamheidsfocus die de retailer zegt te hebben, moet dit een interessante uitdaging zijn. Samenwerking in de keten en dus ook met retailers is essentieel.”

Nieuwe Natyra-appel maakt verwachtingen waar
Een veel geteeld product in de biologische boomgaarden is de Natyra-appel. De hardfruittelers van Nautilus hebben een behoorlijk areaal aangeplant. “Het ras maakt de verwachtingen oogsttechnisch én qua kwaliteit en smaak waar. Een mooie eigenschap is de uitstekende bewaarbaarheid van dit ras. De komende jaren gaan we werken aan de naamsbekendheid van de appel waarbij we aandacht geven aan de smaak en het onderscheidend vermogen. Maar vooral ook de lokale herkomst, ook laat in het seizoen.” Binnen Nautilus is er een werkgroep die zich oriënteert op nieuwe rassen die het aanbod in de toekomst mogelijk zouden kunnen aanvullen. De Qtee-peer is een voorbeeld van een van de nieuwe rassen die nu in opkomst is. Deze peer wordt wel in België maar nog niet in Nederland geteeld. “Een hele mooie peer”, vindt Yvonne. “Als telersgroep zijn we altijd geïnteresseerd in nieuwe rassen. Onze werkgroep volgt dit op de voet en is betrokken bij verschillende ontwikkelingen.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Nautilus Organic
Yvonne Witpaard
ywitpaard@nautilusorganic.nl
www.nautilusorganic.nl